Flyspråk

Hva er en OTA – Online Travel Agent ?

 

10 000-metersklubben wetlease fyllingsgrad AOC Online Travel Agent

 

Online Travel Agents (heretter forkortet OTA) blir stadig mer populære, men skaper samtidig utfordringer for hotellbransjen. OTAer er også kjent som «plattformer», og eksempler på slike aktører er for eksempel booking.com, Hotels.com eller Expedia. Markedet har de siste tre årene sett et skifte fra direkte henvendelser til online salg.

  • Ota-ene er leddet mellom kundene og leverandørene som legger til rette for planlegging og bestilling av alt fra flybilletter og leiebil til opplevelser, restaurantbesøk og hotellopphold. Derfor kalles de gjerne også for tredjepartsaktører.
  • De største aktørene er amerikanske Expedia med nettsteder som Hotels.com og Trivago. Og Nederlandske The Priceline Group med Booking.com, Kayak, Agoda og med et tett samarbeid også med Tripadvisor.
  • Ota-enes andel av hotellbookingene har økt kraftig de senere årene og står nå trolig for mer enn hver fjerde hotellbestilling.
  • Mens et tradisjonelt reisebyrå typisk får en kommisjon fra hotellene på ti prosent, krever Ota-ene gjerne opptil det tredobbelte.
  • Ota-ene krever såkalt rate parity. Det vil si at hotellene ikke kan selge rom billigere på eget nettsted enn prisen Ota-ene selger rommet for. Slike prisklausuler er nå forbudt i flere europeiske land, men ikke i Norge.

Kontroll på søkemotorer og hotellpriser på internett

Store aktører har aktivt kjøpt opp andre online nettsteder som driver med prissammenlikning, og kan således kontrollere at alle hoteller opprettholder laveste prisklausulene. Hvis et hotell som tilbyr en lavere pris, for eksempel på sin egen hjemmeside, vil dette være umiddelbart synlig for plattformen, som deretter kan iverksette gjengjeldestiltak.
Med en så klar dominans på bookingmarkedet, er det få hoteller som kan unnlate å signere avtaler med de store OTAene på OTAenes premisser. Hvis plattformene kan fortsette å bruke laveste prisklausul i hotellkontrakter vil dominansen øke ytterligere. Til syvende og sist risikerer hotellene å miste kontroll over sine egne priser og sin direkte kontakt med gjesten, bortsett fra det som skjer direkte i løpet av hotellopphold.