Flyselskap

Japan Airlines investerer i overlydsfly

overlydsfly

Flyselskapet Japan Airlines investerer minst 10 millioner dollar i oppstartselskapet Boom Supersonic, melder CNCB.

Tanker er at det Denver-baserte selskapet skal kunne utvikle et overlydsfly som fly raskere enn 2.300 kilometer i timen. Det vil i så fall innebære at reisende kan ta seg fra Tokyo til San Francisco på fem og en halv time, skriver kanalen.

Franske Concorde, som gikk ut av drift i 2003, hadde til sammenligning en makshastighet på 2.180 kilometer i timen. Japan Airlines skal etter planen kjøpe 20 Boom-fly.

Overlydsfly = Kostbar hobby

Ifølge avisen WSJ, vil det koste over en milliard amerikanske dollar (8,5 milliarder norske kroner) å utvikle prototypen av flyet. Det kan derfor bli noe utfordrende å få lønnsomhet i prosjektet. Flyet er tenkt å kunne frakte rundt 50 passasjer per flyvning.

Investorer og utviklere er imidlertid optimistiske, og mener det er langt enklere i dag å utvikle supersoniske fly som er lønnsomme i dag. Concorde flyene ble utviklet og satt inn i kommersiell drift for i 1976 for over 40 år siden.

Et annen utfordring er at det stort sett er forbud mot å fly supersonisk de aller fleste land, på grunn av drønnet som oppstår når flyet bryter lydmuren.

Neppe lønnsomt ?

Til tross for at billettene kostet mellom 20.000 og 45.000 kroner (i år 2000), slet både Air France og British Airways med dårlig lønnsomhet. Spikeren i kista kom den 25. juli 2000. Da havarerte et Concorde-fly ved Charles de Gaulle (CDG) i Paris.  Totalt 109 mennesker mistet livet, og  alle flyene ble umiddelbart «grounded».

17 år etter at Concorde ble faset ut for godt er det mange som drømmer om en tilbakekomst for supersonisk passasjertrafikk.

Én ting er å lage noe som ser smekkert ut på papiret. Å faktisk konstruere et fly det er mulig å serieprodusere, som kan være lønnsomt i drift og ikke minst å lykkes med å etablere seg som nykommer i den beinharde luftfartsindustrien, er verre.