Flyselskap

Blir Norwegian oppkjøpt allikevel ?

Norwegians aller nyeste 787-9 Dreamliner, G-CKNY.

 

Ifølge Rosa-pressen er deg igjen interesse for å kjøpe flyselskapet Norwegian (NAS). Blir Norwegian oppkjøpt allikevel ?

En spansk avis mener investorer posisjonerer seg for bud på et finansielt presset Norwegian, ifølge DN.  Næringslivsavisen Expansion peker ifølge DN på muligheten for en snarlig budkamp rundt selskapet igjen.

Tittelen lyder «Norwegian nærmer seg oppkjøp» og avisen peker ifølge DN på at det de siste ukene og månedene har vært flere store handler enn vanlig i aksjen, tross at den forrige budgiveren kastet kortene i januar i år og aksjekursen falt kraftig.

IAG har nok ikke lagt «NAS business caset» i en låst skuff. Jeg tror IAG ser med interesse på konsolideringen Norwegian nå gjør fra vekst til lønnsomhet,.

Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker til Hegnar.no.

 

Blir Norwegian oppkjøpt allikevel – IAG trakk seg sist

IAG bekreftet i slutten av januar at selskapet ikke har planer om å legge inn bud på Norwegian Air Shuttle, og at det skulle selge sin andel på 3,9 prosent.

IAG fullførte salget av selskapets Norwegian Air Shuttle-aksjer i midten av februar, opplyste konsernsjef Willy Walsh i IAG 28. februar, ifølge Dow Jones Newswires.

IAG Blir Norwegian oppkjøpt allikevel

Hvem er IAG ?

International Airlines Group (IAG), er en av verdens største flyselskap grupper med 541 fly som flyr til 274 destinasjoner. Årlig transporterer gruppen nesten 95 millioner passasjerer.  IAG er den tredje største gruppen i Europa og den sjette største i verden målt i omsetning. Selskapet ble stiftet i januar 2011, og IAG  er morselskapet til Aer Lingus, British Airways, Iberia og Vueling. Det er en spansk registrert selskap med aksjer notering på London Stock Exchange. Konsernets hovedkontor er i London, UK. IAG kombinerer ledende flyselskapene i Irland, Storbritannia og Spania, slik at de kan forbedre sin tilstedeværelse i luftfarts markedet. Samtidig beholde sine individuelle merkevarer og løpende drift. Flyselskapenes kunder drar nytte av et større nettverk for både passasjerer og  cargo. Selskapet har også større investeringsevne  i nye produkter og tjenester gjennom forbedret økonomisk robusthet.

Qatar Airways eier 20% av aksjene i det børsnoterte selskapet. British Airways og Iberia er medlem av oneworld-alliansen.