Flyselskap

Teknisk feil på tre av de nye ambulanseflyene

Overgangen har gått som planlagt ambulanseflyene
Første oppdrag for Babcock etter overtakelsen gikk fra Tromsø til Lakselv kl 00.17 natt til mandag. Foto: BSAA

 

En teknisk feil på et standby-system i tre av de ti nye B250-ambulanseflyene skaper noen utfordringer for Babcock. Fabrikken har sendt eksperter fra USA og Tyskland for å finne feilen. Babcock setter inn sine to reservefly og henter i tillegg et fly fra Sverige for å opprettholde beredskapen.

Sjef for flyoperasjoner Hans Skog-Andersen i Babcock forklarer at dette er et en feil. Systemet skal sørge for at pilotene skal kunne lande flyene selv om det skulle oppstår et totalt strømbrudd ombord.

-Vi har rapportert inn feil på gyro-løsningen som skal sørge for at pilotene kan lande flyet visuelt selv om alle andre systemer blir satt ut av drift. Fabrikken tar dette på største alvor, og har sendt eksperter fra USA og Tyskland til Norge for å finne feilen.

Hans Skog-Anderse, Sjef for flyoperasjonen hos Babcok.

Setter ambulanseflyene på bakken

Risikoen for totalt strømbrudd i et fly er tilnærmet lik null, og selv om det ved strømbrudd også skulle oppstå en feil på backupsystemet, vil backupen fungere igjen ved restart i luften. Fabrikken mener derfor at flyene fortsatt er trygge å bruke. Likevel har Babcock av sikkerhetsmessige hensyn valgt å legge seg på en mer restriktiv linje enn fabrikanten.

– Sikkerheten kommer alltid først. Vi har derfor valgt å sette de tre aktuelle flyene på bakken til fabrikken har løst problemet. sier Hans Skog-Andersen.

Fokuserer på beredskap

Babcock har foreløpig ikke avgjort om det er aktuelt å fremsette krav om økonomisk kompensasjon mot fabrikken som følge av at flyene -tas ut av tjeneste.

– Vi har nå fullt fokus på å ivareta beredskapen i tiden det tar for fabrikken å få rettet feilen, sier Skog-Andersen.

Det er de to B250-flyene som for tiden står på Gardermoen og i Brønnøysund som har denne feilen. Kravene i kontrakten med Luftambulansetjenesten HF tilsier at det skal være åtte – ambulansefly for kortbane (B250) på beredskap på dag og sju på kveld og natt. I tillegg til et jetfly for langbane dag og natt. Babcock henter derfor et B250-fly fra Sverige til Gardermoen og flytter litt på de øvrige flyene slik at beredskapen ved alle baser dekkes opp.