Flyselskap SAS EuroBonus

SAS utøker flåten med innleide fly

sas utøver flåten med innleide fly tatt i promillekontroll torsdag 28 mars 2019 luxemburg
Foto: SAS

 

SAS utøker flåten med innleide fly med fem nye maskiner i tillegg til de ti som allerede flyr for SAS. Det gjør Regional Jet til en av to største underleverandørerene. 

Nesten som i juleevangeliet ; det skjedde for nesten to år siden. Det estiske selskapet Regional Jet kom inn som underleverandør til SAS. Det ble gjort ved å overta de fire ATR72-600-tallet som Jet Time fløy på SAS vegne. Siden den gang har samarbeidet fortsatt og utviklet seg. I dag flyr åtte ATR72-600 og to CRJ900 i SAS-drakten. Nå skal samarbeide  utvides ytterligere med en avtale der Regional Jet installerer ytterligere fem CRJ900 med 90 seter om bord. Dermed er det to flyselskaper, Regional Jet og Cityjet, som er de desidert største leverandørene av produksjonen til SAS med henholdsvis 15 og 21 maskiner.

Det er ikke snakk om noen misnøye med selskapene. Vi er veldig fornøyde med alle våre leverandører. Vi har alle normal oppsigelse av kontrakten og vi fortsetter å videreføre kontakten med dem. Det vi gjør nå er en effektivisering av driften.

Mikael Wångdahl, VP ekstern produksjon i SAS til Flygtorget.

Ekstern produksjon har blitt stadig viktigere i SAS de siste årene, blant annet for å takle sesongvariasjonene som har vokst de siste årene, forteller Mikael Wångdahl.

 

SAS utøker flåten med innleide fly

– De forskjellige årstidene krever forskjellige typer fly. Vi kunne ikke følge med en flåte fra ATR og CRJ til større Airbus. Tvert imot, vi sikter mot en enhetsflåte med bare Airbus for korte og mellomstore avstander. Trafikken gjennom året ser helt annerledes ut i dag enn den var for ti år siden, og vi kan være en del av det med vårt nye system.

Den regionale plattformen, som inkluderer Cityjet, Regional Jet og Flybe, frakter cirka fem millioner passasjerer årlig. På sin side slipper det løs kapasiteten til store SAS som de siste årene har investert stort i økt sesongmessig tilstedeværelse i løpet av sommeren med delvis egne destinasjoner og store charterkontrakter for blant andre Apollo.

Evnen til å blande flytyper etter behov er styrken vår. Å fly i Sverige er prioritert, og det krever større maskiner. Samtidig ønsker vi å holde trafikken oppe andre ganger når presset ikke er like stort. Den integrerte produksjonen betyr at vi kan håndtere den.

De fem nye CRJ900-ene som nå legges til SAS-produksjonen vil være basert i Tallinn og Vilnius, mens de åtte ATR-600-tallet og to CRJ900-er som allerede flyr tilhører Sverige og Danmark.