Bonus Program Flyselskap

Resirkulert Airbus A340-600 blir til møbler

Resirkulert Airbus

Et Airbus A340-600 fly som er pensjonert fra tjenesten, har nå endt opp som unike resirkulerte møbler. Kunne du tenkt deg å ha litt resirkulert Airbus A340-600 i stuen ?

Har du alltid drømt om å ha et fly hjemme i stuen? Da har du sjansen nå. I det minste deler av et fly. Det tyske flyselskapet Lufthansa har pensjonert en av deres Airbus A340-600 D-AIHO og forvandlet delene til stue møbler.

Møblene er laget som et ledd i et samarbeid med Lufthansas lojalitetsprogram Miles & More. De er en del av en samling som selskapet kaller Lufthansa Upcycling Collection. Bordene er designet av Wilco Design.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Du kan enten kjøpe salongbordene med poeng fra lojalitets-programmet Miles & More eller med kontanter. Dersom du ikke har en flust med Miles & More poeng, koster bordene mellom € 1 399 (14 000 kroner) og € 2 999 euro (30 000 kroner).

Det som er spesielt med Lufthansa Upcycling Collection, er at noe av flyets sjel kan bevares. Det er så mange måter å gi disse materialene et nytt liv.

Sebastian Riedle, talsperson for Miles & More GmbH til CNN.

 

Resirkulert Airbus møbler praktiskt talt revet bort

Airbus A340-600 er verdens nest lengste fly og ble først introdusert for rundt tyve år siden, men fases løpende ut hos Lufthansa ettersom den mer drivstoffeffektive A350 har overtatt.

Det tok designerne 10 uker å dele flyet opp i mindre deler, slik at det kunne brukes på de unike design-objektene. Flyselskapets designteam har også laget kofferter og vesker ut av flyets indre, samt en nøkkelring laget av flyets aluminiumstrim. Det koster rundt 180 kroner.

 

Airbus A340-600

Modellen ble utviklet for å kunne erstatte de eldste Boeing 747 som skal fases ut. A340-600 tar 380 passasjerer fordelt på tre klasser inntil 7 500 nautiske mil. (13 900 km). Flyet har altså samme passasjerkapasitet som 747, men dobbelt så stort lastevolum og lavere kostnader pr. tur og pr. sete. Flyet gikk på vingene første gang 23. april 2001 og Virgin Atlantic satte det i regulær trafikk for første gang i august 2002.

600 er over 10 meter lenger enn 300 og verdens nest lengste passasjerfly, mer enn 4 meter lenger enn 747-400. Flyet har fire Rolls-Royce Trent 556-motorer. Det har også et ekstra understell med fire hjul i skrogets senterlinje for å bære den økte maksimal-vekten (MTOW) ved avgang.