Flyselskap Rutenytt SAS EuroBonus

SE-RSA Ingegerd Viking er i Norsk luftrom

Norsk luftrom
Skjermdump – Flightradar24.com

 

Det første av åtte Airbus A350 har offisielt blitt en del av SAS-flåten, og fra 28. januar 2020 kan reisende oppleve verdens mest moderne og drivstoffeffektive langdistansefly. Med innovativ teknologi og design introduserer det en ny og mer miljøvennlig form for langdistansereiser til og fra Skandinavia.

Reisende kan se frem til enda mer komfortable flyvninger, inkludert en kabin med helt ny type seter og unike, spesialtilpassede SAS-løsninger. Flyet består av det nyeste i aerodynamisk design og teknologi og som gir et uovertruffent nivå av driftseffektivitet.

A350 er en milepæl i den omfattende fornyelsen av SAS-flåten, som vil bestå av markedets mest avanserte og drivstoffeffektive fly. Med dette flyet reduserer vi drivstofforbruket med opptil 30 prosent reduserte karbonutslipp i forhold til forgjengeren. Det eksterne støyavtrykket vil dessuten bli redusert med 40 prosent. Sammen med den nye dekoren er A350 et symbol på en mer bærekraftig og konkurransedyktig fremtid for SAS.

Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

SAS’ designere og teknikere har tatt for seg alle elementer av flyet. De har designet et interiør som matcher og forbedrer det høye komfortnivået, og samtidig minimeres vekten og dermed reduseres karbonutslippene. Flere av funksjonene er basert på viktige tilbakemeldinger fra SAS’ kunder.

Foto: SAS.

Stor investering

– Flyet er en av våre største investeringer og gjør at vi kan tilby en enestående reiseopplevelse. Vi ser frem til å ønske passasjerene våre velkommen om bord på dette topp moderne flyet, sier Rickard Gustafson.

På hver flyvning kan til sammen 300 reisende og besetningen se frem til et kabinmiljø med dempet støynivå og dobbelt midtgang: Kabintrykket er optimalisert med mer frisk luft, samt avansert kontroll av temperatur og fuktighet.

Flyet, som har fått navnet Ingegerd Viking, vil bli satt i drift som langdistansefly den 28. januar. Basen blir ved SAS-sentralen på København lufthavn, og det skal fly syv ruter det første året: Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.

Samlet sett, som del av moderniseringen av kortdistanse- og langdistanseflåten, kommer SAS til å ta imot levering av de nye flyene Airbus A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) og Airbus A321LR (3) før utgangen av 2023.

Unike funksjoner hos SAS A350

Kabintaket på A350 er det høyeste i bransjen, med vertikale sidevegger for mer armslag, og overhyllene er markedets største. Flyet har et HD-halekamera som viser utsikten fra flyet under flyvningen, fra hver av skjermene på seteryggene.

Airbus Norsk luftrom
Foto: SAS.

SAS Business. 40 seter med en underholdningsskjerm på 18,5 tommer med høyere oppløsning, PC-kraft og USB med høy effekt, bedre leddforbindelser i setet, separat kontroll for å ta ned seteryggen, et nytt dobbeltbrettet nedfellbart bord med en holder for personlige enheter og mer slitesterk setepolstring. Sengene på business-klasse måler minst 196 cm, og noen er enda lengre. SAS har installert en slitesterk terskel som også kan gi en lett fotmassasje.

SAS har utviklet et nytt velkomstområde ved inngangsdøren, der de reisende møtes av et pent og stilrent område med innfelte lys og andre unike designfunksjoner. Under flyvningen vil dette området fungere som bar for forfriskninger til reisende på SAS Business.

Foto: SAS

SAS Plus. 32 seter som er av en helt ny type for SAS. De inkluderer en benstøtte der man kan hvile føttene, 13,3-tommers IFE-skjermer med høy oppløsning, PC-kraft og USB med høy effekt, samt en kabindeler som klart skiller kabinen fra resten av flyet. Reisende på SAS Plus og SAS Go får nyte godt av en spesiell snacksbutikk, som er designet for å oppfordre passasjerene til å ta seg en rusletur om bord for helsens skyld.

Airbus
Foto: SAS.

SAS Go. 228 seter med 11,6-tommers IFE-skjermer med høy oppløsning, USB med høy effekt, et dobbeltbrettet nedfellbart bord samt en vannflaskeholder. Flyet har også en «krysspassasje» i gangen midt i SAS Go, som både passasjerer og crew kan benytte seg av.

A350 har også et nytt arbeidsmiljø for crewet. I tillegg til åtte romslige senger for kabinbesetningen og pilotene har byssene fått ny design for å tilby bedre, større arbeidsflater for kabinbesetningen. A350 har dessuten iPad-er for mer personlig service og for å gjøre det enklere for besetningen å automatisk rapportere feil til vedlikeholdsavdelingen, blant annet.

Tokyo Haneda Norsk luftrom Airbus

SAS Airbus A350-900XWB

  • Antall fly: 8
  • Antall seter: 300 (40 SAS Business / 32 SAS Plus / 228 SAS Go)
  • Maks takeoff-vekt: 268 metriske tonn
  • Maks last: 50 tonn
  • Lengde: 66,9 m
  • Vingespenn: 64,8 m
  • Marsjfart: 910 km/t
  • Rekkevidde: 13 800 km
  • Drivstofforbruk: 0,028 liter/sete/km
  • Motor: RR Trent XWB