Flyselskap

Et SAS fly på vei til Lanzarote måtte returnere

SAS Boeing 737 på vei til Lanzarote (ACE) måtte dumpe drivstoff før landing. Illustrasjon. Foto: PxHere

Et SAS-fly på vei fra Oslo til Lanzarote snudde lørdag formiddag i luften på grunn av tekniske problemer. Det er nettutgaven til  VG som først omtalte saken.

Et SAS-fly på vei fra Oslo til Lanzarote måtte lørdag snu i luften på grunn av tekniske problemer.

Det er snakk om vibrasjoner i motoren, så at flyet nå snur, det er en ren sikkerhetsprosedyre. Det er en udramatisk situasjon.

Kristian de Place Gamborg Hansen pressekontakt hos SAS til TV2.

 

Et SAS-fly
SK7411 med rute fra Oslo til Lanzarote, måtte gjøre vendereis i Skagerak. Flyet sirklet over Grenlands området for å redusere vekt før landing ved Oslo lufthavn. Skjermdump fra FlightAware.

Flyet returnerte tilbake til Oslo, der passasjerene ble flyttet over til et nytt fly, før de på nytt satte kursen mot Lanzarote igjen.

Det var 144 passasjerer om bord. Flyet sirklet over Skiens-området for å kvitte seg med drivstoff, slik at landingen skal gå enklere. Det er for at flyet skal bli lettere under landing.

Dumping av flydrivstoff

Flydrivstoff er en betegnelse på petroleumsbasert drivstoff til bruk i ulike luftfartøy. Det er normalt av høyere kvalitet enn drivstoff som brukes i mindre kritiske apparater, slik som til fyring eller veitransport, ved at de er filtrert med finere filter. Flydrivstoffet inneholder ofte tilsetningsstoffer for å redusere risikoen for ising eller eksplosjon grunnet for høye temperaturer.

Hver enkelt flytype er sertifisert for en maksimal landingsvekt. Dersom maskinen er tyngre enn dette når ved landing, er det fare for strukturelle skader og maskinen må gjennom en detaljert sjekkliste. I praksis er dette ufarlig, men det er av de ting ‘som må gjøres’ og det tar noen timer. Derfor vil man dumpe fuel for å unngå dette.