Flyselskap

737MAX problemene gjør at Airbus ikke kan bygge fly raskt nok

Foto: Airbus.

I flere tiår har Airbus og Boeing kjempet mot hverandre om leveranse av nye fly. I 2017 og 2018 leverte Boeing flere fly enn Airbus, men etter to dødsulykker på fem måneder fikk 737 MAX flyforbud. Boeing ble tvunget til å stanse produksjon og leveranser av det populære flyet. Nå klarer ikke Airbus å bygge fly raskt nok for å møte etterspørselen.

Men konkurrenten Airbus leverte 483 flere fly enn Boeing i 2019, den største marginen i deres 45-årige konkurranse. Airbus sikret seg mer enn 700 netto ordre på smalbuksfly, mens Boeing mistet flere avtaler enn de vant. Året endte med en netto ordreinngang på 51 smalbuksfly.

Selv om selskapet har vært nøye med å ikke glede seg over Boeings ulykke, gir de Airbus muligheten til å omforme markedet for smalere i årevis. Bransjekonsulent Mark Martin anslår at Airbus en dag kunne levere 60% til 65% av flyene med en gang (opp fra omtrent 50% nå), som er den mest brukte typen fly og bringer inn mesteparten av fortjenesten for begge selskaper. “Det har åpnet døren for Airbus for å fylle det enorme hullet som Max-forbudet har skapt,” sier Martin.

Made in China bygge fly raskt nok
Fortsatt flyforbud for Boeing 737MAX. Foto: Boeing

Bygge fly raskt nok -duopol

Å kjøpe et fly er imidlertid ikke som å kjøpe en smarttelefon eller en bil. Airbus og Boeing er i et duopolistisk marked, noe som betyr at alternativene er begrenset. Ventelister for de mest populære flyene strekker seg over flere år, så å kansellere en MAX-ordre betyr at man starter lengst bak i køen hos Airbus. Innkjøpsavtaler inkluderer forhåndsbetaling som kanl gå tapt ved kansellering, selv ved forsinkelser i produksjonen, søker flyselskaper liker å bygge flåter rundt en produsent for å effektivisere opplæring og vedlikehold (enhetsflåter).

skjult egenkapital pengestøtte Kun to piloter bygge fly raskt nok
SAS A320neo. Foto: SAS

A320neo = B-737 MAX

Airbus viktigste konkurrent tilB-737 MAX er A320neo, og selskapet leverer flyet i større antall og flere modeller. Det er introdusert varianter av den større A321-modellen som kan fly langdistanse ruter som tidligere var domenet til mindre drivstoffeffektive wide-body fly. Airbus vurderer også et angrep på MAX ved å forlenge den mindre Airbus A220, som har plass til 100 til 150 passasjerer og bruker lettere materialer og mer avansert teknologi.

Airbus-sjef Guillaume Faury sier at en forlenget versjon av A220 er noe selskapet vurderer i fremtiden. Et slikt trekk ville bringe setekapasiteten nærmere A320 og 737, som i gjennomsnitt passet rundt 180 passasjerer. Southwest Airlines Co., som flyr bare 737 modeller, “ser på” A220 som et alternativ, sier administrerende direktør Gary Kelly. Air France, som har bestilt 60 A220s, har sagt at det vil være interessert i flere kjøp av en større versjon.

Bygge fly raskt nok

Mens Airbus største utfordring handler ikke om å vinne kontrakter. Utfordringen er finne kapasitet og deler for å bygge flere fly. Selskapet måtte trimme leverings målet for 2019 da det slet med å oppfylle tilpassede kabin-oppsett for A321. De globale produksjonslinjene for fly i A320-serien jobber med åtte års ordrereserve. Første nye leverings mulighet er først i 2024. Det er et hinder for flyselskaper som den europeiske rabattgiganten Ryanair Holdings Plc, en av Boeings største kunder. Det sies at det vil diskutere en ordre med Airbus, men ventetidene er ikke-stjerners.

Airbus produserer rundt 60 A320-fly i måneden og har kunngjort at den vil øke produksjonen til så mange som 67 i måneden innen 2023. Den europeiske flyprodusenten fortalte torsdag at de regner med å utlevere rundt 880 fly i 2020, og bygger på rekord-produksjonen fra i fjor. Det kommer også til å gjenbehandle en A380 superjumbo samlebånd for å lage smalere når strålen er ferdig med produksjonen neste år. Men det vil ikke gi ytterligere kapasitet før i midten av tiåret, da noen eldre A320-anlegg blir oppdatert for å møte høyere byggefrekvens.

Smalbuksfly

Et smalbuksfly eller narrow-body fly (engelsk narrow-body aircraft eller single-aisle aircraft). Det er et passasjerfly med en innvendig skrog-diameter eller bredde i passasjerkabinen på vanligvis mellom 3 til 4 meter og 2 til 6 passasjerseter oppstilt i bredden langs en enkelt midtgang. Smalbuksfly med en rekkevidde som ikke tillater transatlantiske eller transkontinentale flyvninger benevnes ofte som regionale passasjerfly.

Motsatsen til smalbuksfly er bredbuksfly (wide-body passasjerfly). Disse er som oftest er konfigurert med flere kabin-klasser, en kabinbredde på mellom 5 og 7 meter og to midtganger. Passasjerene sitter typisk i rader med 7 til 10 passasjerer i hver rad. Passasjerfly med bred buk kan som regel frakte mellom 200 og 600 passasjerer, mens den høyeste setekapasiteten til det største smalbuksflyet (Boeing 757-300) er 289 passasjerer.

Passasjerfly ble opprinnelig konfigurert utelukkende som smalbuksfly. Men med fremveksten av Boeing 747 med wide-body begynte flyprodusentene å fremstille begge typer.