Flyselskap

SAS ledelse har i det stille startet et nytt “spøkelsesflyselskap”

Pressefoto: SAS.

SAS ledelse har i det stille stiftet et “spøkelsesflyselskap” som i dag hverken har fly, piloter eller kabin-besetning. Selskapet har fått navnet Airstar 4 AS, og er registrert i Danmark.

Flyselskapet er tenkt som et nytt lavprisflyselskap som del av det skandinaviske flyselskapet. Det danske virksomhetsregisteret viser selskapets “hemmelige” navn: Airstar 4 AS.

spøkelsesflyselskap

 

Det er et “sovende” selskap som vi bruker for å sikre en fremtidig skandinavisk virksomhet.

Rickard Gustafsson, CEO hos SAS bekrefter selskapets eksistens.

 

Samtidig rapporterer selskapet om et milliardtap og aksjen kollapset på børsen onsdag ettermiddag. Flyselskapet rapporterer et underskudd før skatt på vel en milliard svenske kroner i perioden november til januar. Dette fremgår av selskapets kvartalsrapport for første kvartal i det avvikende regnskapsåret. Sammenlignbart med tapet på 576 millioner svenske kroner for tilsvarende periode i fjor.

Pressefoto: SAS.

SAS-aksjen har blitt rammet mye og nedgangen var nær 12 prosent i morges. Corona-viruset rammer hardt på selskapet da flyreiser til Kina er kansellert.

Inntektstapet fra de kansellerte flyvningene i februar og mars forventes å utgjøre 200 millioner svenske kroner.

SAS i CEO-message

I kvartalsrapporten avslører SAS også indirekte fremtidsplanene for sitt “spøkelsesflyselskap”. Selskapets er internt kalt Airstar 4 AS.

Spøkelsesflyselkap – Airstar 4 AS

Airstar 4 AS ble stiftet 1. desember og har i følge selskapets dokumenter sin adresse hos SAS på Amager Strandvej 392 i København og er et heleid selskap av SAS AB i Stockholm. Administrerende direktør i selskapet er en av SAS toppledere, Eivind Bjurstrøm. I selskapets dokumenter fremgår det at selskapet skal drive “transport og reiselaterte aktiviteter”.

SAS sitt “spøkelsesflyselskap” har signert en seks år lang avtale med det danske fagforbundet Flyvebranchens Personale Union (FPU), en LO-forening som allerede har piloter og kabinbesetning blant sine medlemmer.

Vi har nå signert en avtale med den danske fagforeningen FPU, tilrettelagt for fremtidig regional produksjon. Avtalen oppfyller kravene for å overføre regional produksjon med mellomstore fly til Skandinavia, med ansatte ansatt i Skandinavia og under skandinaviske forhold. Med dette på plass fortsetter vi arbeidet med å finne løsninger på andre krav og fortsetter det felles arbeidet med fagforeningene våre for å skape de beste forutsetninger for fremtiden.

Rickard Gustafsson understreker at selskapet skal fly under “skandinaviske forhold”. Det er blant annet ikke bestemt hvilken flytype selskapet skal fly med.

Air Baltic vurderer å utøve en opsjon på inntil 30 fly av modellen A220-300. Foto: Air Baltic.

Air Baltic vurder kjøp av 30 nye fly

Mandag denne uken kunne vi lese at air Baltic vurderer en opsjon på inntil 30 nye Airbus A220. Selskapet vurderer å åpne fire baser i Skandinavia hvis det bestemmer seg for å konvertere 30 Airbus A220 opsjoner til en fast ordre. Skandinavia vil bli et sentralt område for flyselskapet airBaltic dersom de går videre med planer om å kjøpe 30 A220-300 til.

I et intervju med Routes-online forteller Air Baltic sjefen at flyselskapet ville åpne fire baser i regionen på flyplasser som allerede er betjent av selskapet.

spøkelsesflyselskap
Air Baltic mulige baser i Skandinavia. Bergen, Oslo, Gøteborg, Billund og København. Illustrasjon: GCMAP.com

Hvis vi utøver opsjonen – og grunnlaget for det er hvis vi lykkes med å utføre vår nåværende forretningsplan. Da ønsker vi å utplassere disse flyene i Skandinavia på fire forskjellige baser for å  betjene punkt-til-punkt-ruter fra dem.

Martin Gauss, Administrerende direktør i air Baltic.

I 2019 nådde selskapet ny rekord i antall fraktede passasjerer med 5,5 millioner. En oppgang på 22 prosent fra 2018. I sommersesongen 2020 skal selskapet tilby flyvninger til Oslo, København, Bergen, Billund, Gøteborg og Stockholm.