Flyselskap

SAS vil kvitte seg med 5 000 ansatte

SAS kvartalsrapport
Foto: SAS

Som et resultat av covid-19 forventes etterspørselen å bli betydelig påvirket i løpet av resten av 2020, og det vil ta flere år før etterspørselen er tilbake til nivåer før utbruddet. SAS må derfor ta avgjørende tiltak for å tilpasse virksomheten til et miljø med lavere etterspørsel. Derfor setter SAS nå i gang en prosess for å redusere antall ansatte med opp til 5.000.

Utbruddet av covid-19 har fjernet mesteparten av etterspørselen etter flyreiser og dermed det kommersielle grunnlaget for flyselskaper. For tiden opererer SAS bare innenfor et svært begrenset innenlandsk nettverk i Norge og Sverige. På grunn av dagens begrensninger forventer SAS begrenset aktivitet i den viktige sommersesongen. I tillegg vil det sannsynligvis ta flere år før etterspørselen kommer tilbake til nivået før covid-19.

Flyleveranser satt på vent hos SAS

SAS-ansatte har i gjennomsnitt oppsigelsesperioder på omtrent seks måneder. Usikkerheten om etterspørsel og hvor lang tid det vil ta å tilpasse organisasjonen gjør at SAS må handle proaktivt. Dette gir SAS fleksibilitet til raskt å skalere opp driften hvis etterspørselen kommer tilbake, men også til å ta ytterligere tiltak hvis utvinningen tar lengre tid enn forventet.

Illustrasjonsfoto: SAS.

5 000 ansatte sies opp fra selskapet

Den forventede oppsigelsen av 5000 ansatte vil bli fordelt som følger. Ca. 1 900 heltidsansatte i Sverige, 1 300 i Norge og 1 700 i Danmark. Prosessene vil bli utført i samsvar med arbeidsmarkedets lover og praksis i hvert land. Underveis i prosessen vil SAS føre en aktiv dialog med fagforeningene for å prøve å finne løsninger for å redusere det faktiske antallet oppsigelser i konsernet.

Covid-19 har tvunget SAS til å ta stilling til en helt ny virkelighet som vil få konsekvenser ikke bare de kommende månedene, men de kommende årene. Vår ambisjon er å fortsette å være det ledende flyselskapet i Skandinavia og dermed ha en ledende rolle i den skandinaviske infrastrukturen som garantist for nasjonal og internasjonal tilgjengelighet. For å fortsette å oppfylle denne viktige sosiale funksjonen, må vi tilpasse kostnadene våre til de rådende omstendighetene.

Det er ekstremt trist og trist at vi blir tvunget til å tilpasse arbeidsstyrken til lavere etterspørsel. Ikke minst med tanke på selskapets vellykkede reise de siste årene. Som er kommet til takket være det fine arbeidet som er gjort av SAS kompetente og anerkjente ansatte. Sammen med representanter fra fagforeningene vil vi nå jobbe intenst for å finne løsninger for at så få mennesker som mulig blir berørt. I tillegg er vi klare til å skalere opp virksomheten raskt og redusere antall tjenester det gjelder hvis etterspørselen gjenoppretter raskere.

Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS.