Flyselskap

Hvordan gikk det med SAS i september måned ?

SAS aksjonærene september måned SAS i september
Foto: Andy Prhat / SAS.

Nesten 2 millioner passasjerer reiste med SAS i september.

I september reiste 1,98 millioner reisende med SAS, en økning på cirka 72 % sammenlignet med samme måned året før. SAS kapasitet økte samtidig med 53 % sammenlignet med samme periode i fjor. Sammenlignet med forrige måned økte det totale antall passasjerer med 7 % og kapasiteten gikk ned med 5 %. Kabinfaktoren for september var 78 %, en forbedring på 24 prosentpoeng sammenlignet med september i fjor.

Vi er glade for å se at antallet reisende som reiste med SAS i september økte til det høyeste nivået siden pandemien startet. Vi fortsetter arbeidet med å gjøre SAS til et økonomisk stabilt flyselskap etter hvert som transformasjonsplanen SAS FORWARD skrider frem. I løpet av måneden har vi inngått avtaler med en rekke leasingselskaper om en rekke fly- og utstyrsleasingavtaler. Vi er takknemlige for leasingselskapene som jobber konstruktivt med oss. Vårt arbeid med å endre eksisterende leasingavtaler fortsetter slik at vi kan nå våre mål,

Anko van der Werff, president og CEO i SAS.

SAS i september – fortsetter Chapter 11

Chapter 11 er et veletablert og fleksibelt juridisk rammeverk for restrukturering av foretak med virksomhet i flere jurisdiksjoner, og har vært benyttet for å restrukturere et stort antall større internasjonale flyselskap. Gjennom denne prosessen søker SAS å oppnå enighet med hovedinteressenter, restrukturere selskapets gjeldsforpliktelser, rekonfigurere selskapets flyflåte og gjennomføre en betydelig kapitalinnhenting. SAS forventer å gjennomføre rettsprosessen i USA i løpet av 9 – 12 måneder.

SAS FORWARD ble lansert for å sikre langsiktig konkuranseevne for SAS i en global flybransje gjennom en total transformasjon av forretningsvirksomheten. Planen tar sikte på å styrke SAS’ finansielle posisjon, og å oppnå en bærekraftig kostnadsstruktur med en årlig kostnadsreduksjon på ca. SEK 7,5 milliarder. Planen inkluderer også innhenting av minst SEK 9,5 milliarder i ny egenkapital. Dette kommer i tillegg til å redusere og konvertere mer enn SEK 20 milliarder fra gjeld til egenkapital (av hvilket hoveddelen er balanseført gjeld), inkludert statlige hybridlån, kommersielle hybridlån, sveitsiske obligasjonslån, statlige terminlån og leasingforpliktelser for fly, samt forpliktelser under vedlikeholdskontrakter og andre driftsmessige kontrakter.

Kilde. Pressemelding SAS