Flyselskap

Boeing økte antall leveranser i september

Boeing vs. Airbus Boeing økte antall
Foto: Boeing

Boeing økte antall flyleveranser i september. 51 fly, inkludert syv Boeing 787 ble levert. Tallene er lavere enn for Airbus, men at Dreamliner igjen leveres igjen tolkes som svært positivt.

Boeings leveranser steg til 51 fly i september, og overskred 50-fly-terskelen for første gang siden mars 2019. 14 widebody-fly ble levert, inkludert syv 787-er til American Airlines. I september mottok Boeing 90 bestillinger, inkludert 51 MAX bestillinger og 45 bestillinger på widebody-fly, inkludert 14 Boeings 777X.

Boeing venter fortsatt på å få sertifisert den litt større MAX 10. Ifølge Reuters forventer ikke Boeing å få godkjenning for 737 MAX 10 før neste sommer.

Boeing økte antall leveranser i september Made in China lskapet kunngjør nå en leasing avtale på to Boeing 737 MAX 8.   Norwegian inngår avtale
Boeing 737 MAX. Foto: Boeing

Boeing økte antall leveranser i september

Så langt i år har Boeing gjennomført totalt 328 leveranser, mens Airbus har levert 437. I motsetning til Airbus, som har mottatt et stort antall bestillinger fra det kinesiske markedet, forblir Boeings største kunder det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines, Canadas WestJet Airlines . Det Doha-baserte flyselskapet Qatar Airways og Taiwans China Airlines.

Det er størst etterspørsel etter Boeing 737 MAX, viser tallene for tredje kvartal. Delta Air Lines la inn en stor ordre på 100 fly av denne typen. Samtidig bestilte WestJet 42 og Qatar Airways signerte en avtale for 25 Boeing 737 MAX.

Om selskapet bak leveransen

The Boeing Company (som regel forkortet til Boeing) er en amerikansk fabrikant av fly og romfartsmateriell for sivile og militære formål. Selskapet har sitt hovedkvarter i Chicago i Illinois, mens det største produksjonsanlegget ligger i Seattle i Washington.

Boeings to hoveddivisjoner er Boeing Integrated Defense Systems, som er ansvarlig for forsvars- og romfartsprodukter, og Boeing Commercial Airplanes, som er ansvarlig for sivile luftfartøyer.

I løpet av 1990-tallet fikk Boeing merke at Airbus ble en gradvis sterkere og mer aggressiv konkurrent. For å møte denne konkurransen lanserte selskapet modellen 787 Dreamliner som skulle vært levert til de første kundene i mai 2008.