Flyselskap

A380 kunde Qantas ønsker å kansellere de siste åtte flyene

A380 Qantas

 

Qantas Airways  sa at de ikke ønsker de resterende åtte A380 flyene som de fortsatt har på ordre. Bakgrunnen er at de 12 flyene allerede i drift er tilstrekkelig for å dekke etterspørselen. De fremtidige salgs utsiktene for det største passasjerflyet sliter med å finne kjøpere.
«Vår intensjon er at vi ikke tar de flyene»  sa Qantas CEO Alan Joyce på fredag på en luftfarts konferanse i Brisbane, Australia.
Qantas var en av de opprinnelige operatørene av A380 og så ut til å bli en av de største kjøperne av to etasjer-flyet bygget av Airbus.

Joyce har utsatt leveringen av de gjenværende flyene i rundt to år nå. Qantas føyer seg inn i rekken av kunder som Virgin Atlantic som ikke direkte har kansellert ordrer, men neppe noen gang kommer til å oppfylle ha dem. Det er kun Midt-Østen selskapet Emirates i Dubai som er  en aktiv operatør av flyet.

A380-motor ulykke

Airbus A380 har ca 525 seter i standard sete konfigurasjong, mens Qantas konfigurasjon har kun 484. Selskapet bruker flyene på ruter fra Sydney eller Melbourne til London via Dubai og til Hong Kong, Dallas og Los Angeles.

Flyselskapet fikk globale presse-oppslag i slutten av 2010, da en A380 på vei fra Singapore fikk en  motor eksplosjon. Flyet returnerte trygt til flyplassen og ingen ble skadet. Siden den aller første A380 ble satt i drift i 2008, har Qantas skiftet strategi. De har valgt å fokusere på direkteruter mellom mindre byer i stedet for en større hub med flere passasjerer for igjen å fylle større fly.
«Vi tror det er et nettverk for 12 fly som er veldig bra og fungerer svært godt,» sier Joyce. «Vi sliter med et rute nettverk for  de neste åtte.»

Airbus annonserte kutt

Airbus annonserte et drastisk kutt i produksjon siste måneden av flaggskipet superjumboen. Airbus sier de ville bygge ca 12 av flyene årlig sammenlignet med nær 30 de siste årene. Antall fly Joyce sa han trenger er på linje med de fleste andre operatører av flytypen. Det er blant annet Lufthansa  og British Airways. Emirates ordre står for nær 50 prosent av modellens ordrereserve.

Bakgrunn

Airbus A380 som er produsert av flyprodusenten Airbus, også kjent under kallenavnet «superjumbo», er verdens første jetdrevne passasjerfly med to komplette passasjerdekk pluss et underliggende fraktdekk.  Airbus A380 hadde sin første kommersielle flyvning for Singapore Airlines den 25. oktober 2007 fra Singapore til Sydney. Flyet ble lansert under en seremoni i Toulouse den 18. januar 2005 og første flyvning fant sted den 27. april 2005.

Emirates mottok den første av de 90 A380 som selskapet har bestilt den 28. juli 2008. Overtagelsen fant sted under en seremoni på Airbus’ egen flyplass, Finkenwerder ved Hamburg. Den første kommersielle turen gikk fra Dubai til Kennedy-flyplassen i New York. Flyene ble deretter satt inn i rutetrafikk også til London og til Australia og New Zealand.