Lavprisselskapet Southwest Airlines var ivrige, og meldte seg som «lanseringens kunde» for Boeings nye 737 Max, som snart blir en realitet i luftrommet. Flyet vil erstatte de eldre, mindre drivstoffeffektive eldre Boeing 737 i flåter over hele verden.
Men Southwest vil ikke være første selskapet til å fly, eller motta den nye maskinen. Den æren går til et mindre lavprisselskap på vår side av Atlanteren, Norwegian Air Shuttle ASA. Norwegian mottar sin første Max den 8. mai, ifølge talsmann Anders Lindstrøm, og vil bli satt i kommersiell drift så tidlig som i juni.
Kamp om status
Southwest har gjort det til en fanesak å kun ha ett fly i flåten. Som Boeings største kunde for 737, har selskapet vært involvert i redesign, og utrustning av den gamle»arbeidshesten» med en kraftigere motorer.
Allerede i 2011, plasserte det Dallas-baserte flyselskapet sine første bestillinger av 737 Max, etterfulgt av Norwegian og Indonesiske Lion Air. Southwests konsernsjef, Gary Kelly sa i forrige uke at hans flyselskap vil få den første av sine 200 Boeing 737 Max-i løpet av juli 2017, to måneder tidligere enn forventet, men to måneder etter Norwegian.
Det er mer med det å være en lansering kunde enn å bli best-selv om det er en stor del av appellen til å være først på markedet med en skinnende ny jet. Flyfabrikkene lover også at deres nyeste modellene kan skilte med lavere drivstoff og vedlikeholdskostnader enn tidligere fly, og gir en umiddelbart effekt på selskapenes bunnlinje.
Norwegian Blir første kunde
«Vi er lanseringenskunden, uavhengig av når vi får det første flyet levert,» sa Southwest-sjefen Kelly om Boeing 737 Max. Utviklingen av Boeings Max ligger på budsjett og foran skjema. Alt dette er gode nyheter, flybransjen er nemlig kjent med å være forsinket med leveranser.
Norwegian har i mellomtiden, planer om å få levert av et halvt dusin nye 737 Max i år, og deretter sette dem i trafikk på transatlantiske ruter. De har ikke selv avdekket hvilke ruter eller noen tidsramme for dette. Selskapet har fokusert på mindre flyplasser i Nordøst USA, utenom de store trafikk-knutepunktene.