Qatar Airways laget bølger denne uken etter at selskapets CEO Akbar Al Baker annonserte planer om å gå inn i det raskt voksende indiske markedet via et heleid innenriks selskap. Det Doha baserte selskapet vil ikke ta seg vann over hodet i sin India satsing.
Men i et mulig kappløp med en annen Gulf konkurrent, har Akbar Al Baker lovet å ta ekspansjonen ett skritt av gangen.
“Vi ønsker å gjøre inntoget vårt i India step by step, slik at vi ikke gaper over for mye, slik enkelte andre flyselskap har gjort før.”
Akbar Al Baker, CEO, Qatar Airways til Financial Times.
“Enkelte andre flyselskaper” kan være en referanse til Abu Dhabi-baserte Etihad, som har investert i noen mislykkede europeiske selskaper.
Det kan tillegges at det indiske markedet og sub-kontinentet er viktig for Gulf selskapene. Dette fordi det gir en voksende kundekrets, og er et stort voksende marked.
B737 MAX i India satsing ?
Tidligere denne uken fortalte Al Baker pressenat han planlegger å operere et full-service flyselskapet i India, ikke etter en low-cost modell.
Det vil i utgangspunktet fungere med 100 narrow-body fly som Airbus A320 eller Boeing 737, la han til.
Hendelsen kommer i kjølvannet av at Regjeringen i Indias har gitt noen lettelser i reglene rundt utenlandske investeringer i landet. Qatar Airways har ennå til gode å formelt søke om en AOC-lisens, og lokale flyselskaper i India forsøker å stikke kjepper i hjulene.
Ifølge indiske internettpublikasjonen Mint, drives det lobbyvirksomhet mot Qatar Airways av flere grunner.
Disse inkluderer:
- Gjensidighet bekymringer, fordi Qatar ikke tillater utenlandske selskaper å drive sine egne heleide flyselskap i Doha;
- Uspesifiserte spørsmål om Nasjonens sikkerhet.
- En sterk tro på at kontroll av fly-sektoren skal forbli i lokale hender.