Flyselskap

THAI friskmeldt etter flere år med underskudd og satser videre i Europa

Thai Airways friskmeldt

Thai Airways International (TG) leverte endelig et år med overskudd på THB46.8 millioner (NOK 11,5 millioner). Dette kommer etter en snuoperasjon fra flyselskapets massive tap i perioden 2011-2015. Endelig skal det igjen satses, og selskapet planlegger ytterligere utvidelser mot destinasjoner i Europa.

Flyselskapet påbegynte en transformasjon tidlig i 2015 for å “stoppe tapene”, og i 2016 innførte den andre fasen av sin transformasjons plan med fokus på “proaktiv inntekter boost, effektiv kostnadsreduksjon, salg av tilleggstjenester og service excellence bestemmelse”, ifølge til Thais 2016 operativ analyse.

Thais års omsetning i 2016 var ned med 4,3% til THB180.6 milliarder, men flyselskapet reduserte driftsutgiftene med 7,2% sammenlignet med året før.

Flyselskapet fløy totalt 22,3 millioner passasjerer i 2016, en økning på 4,8% fra året før. Trafikken økte 2,5% til 60,9 milliarder RPKs og kapasiteten var opp 1,9% mot året før til 85 milliarder AKS, produsere en 73,4% kabinfaktoren, opp 0,5 poeng fra året før. Yield falt 4,5% fra året før til THB2.35.

Per 31 desember 2016, består Thais flåte av 96 fly, hvorav 28 eies av flyselskapet, 34 er under finansielle leieavtaler og de resterende 34 er under operasjonelle leieavtaler. Thai hevder at de holder opsjoner på ytterligere 25 fly for eventuelle salg som selskapet verds på THB10.7 milliarder.

I tillegg har Thai forpliktet seg til å kjøpe fire Airbus A350-900s; leveransene er ventet å starte i år og fortsette frem til 2018.

Thai airways friskmeldt

Thai Airways friskmeldt – ser mot Europa

Thai airways flyr til hele 12 destinasjoner i Europa

På reiselivsmessen ITB Berlin ble selskapets Vice President for Sales, Bryan Banston intervjuet.

 

Bryan Banston, Vice President at the Sales Department of Thai Airways.

“For Thai er de europeiske markedene er svært viktig. Det har de vært historisk, og vil fortsette å være det. Vår unike posisjon inkluderer tre destinasjoner i Skandinavia, to destinasjoner  i Tyskland, to  i Italia. At  vi også flyr til Zürich, Brussel, London og Paris er en naturlig del av satsingen i Europa. Nylig åpnet vi Moskva ruten, slik at vi totalt er representert på 12 flyplasser. Mange av våre flyplasser i Europa er også hjem basene til våre Star Alliance partnere, Lufthansa , Brussels Airlines, SAS, og Swiss. Så vi jobber veldig tett med disse partnerne for å flytte våre kunder utover sine innfallsporter til ytterligere markeder. “