Det er avisen Ranablad.no som skriver dette på en søndags ettermiddag.
I følge avisen er dette tanker og planer som gründer og eier Ola Giæver sitter med når han har fått flyet opp til flight-level og kjeder seg litt mellom Bodø og Tromsø. Da lager man en ny “business-plan”.
Flyviking skal ha fem stk Dash 8-100 m/39 seter og 4 stk Dash 8-300 m/50 seter! Altså 9 fly i denne runden!
Det melder Ola Giæver, gründer av flyselskapet Flyviking, på sin Facebook-side lørdag kveld.
– Dette er bare noe jeg har kokt i hop, sier Giæver og humrer, før han legger til:
– Innen utgangen av 2017 skal til sammen ni fly være i drift hos selskapet FlyViking. Jeg har allerede bestilt fire nye, og skal bestille ytterligere fem. Det første av de nye flyene kommer til Norge om en måned. Det er bare å satse, sier han.
I dag har Giæver to fly i drift. Han har også andre nyheter å komme med:
– Innen året er omme skal vi operere i hele landet. Nå kan Widerøe bare grue seg.
Ola Giæver, gründer av flyselskapet FlyViking
Skal kjøpe syv nye fly
Fem av de nye flyene skal ha 39 seter, mens fire av dem skal ha 50. I dag flyr FlyViking mellom Bodø, Hammerfest og Tromsø. Tre av de nye flyene skal gå i rute fra Bodø og nordover, fire skal frakte passasjerer fra Bodø sørover og to skal trafikkere strekningen mellom Kirkenes-Trondheim.
Til nå har kundene bare kunnet ta med seg håndbagasje på flyturene, men om 14 dager, fra 15 mai, blir det ifølge Giæver også mulig å ta med seg innsjekket kolli. Selskapet har inngått en avtale med Securitas Aviation om baggasje-håndtering.
Kilde: Ranablad / Facebook
Om flight-level
Flygenivå (forkortes FL, fra engelsk: Flight Level) er en betegnelse benyttet av luftfarten for å beskrive et luftfartøys høyde over havflaten. Et tall i flygenivå teller pr definisjon 100 ft.
Flyets høydemåler regner ut flyets høyde etter en trykkmåler som måler lufttrykket rundt flykroppen. FL250 tilsvarer 250 * 100 ft = 25 000 ft (8300 m) teoretisk sett.
Et flygenivå baserer seg alltid på såkalt standardtrykk. I luftfarten har man blitt enig om et standardtrykk som benyttes over en viss høyde (i Norge typisk over 7000 ft), som er 1013.25 hPa (hektopascal). Når luftfartøy kommer over denne høyden, så stiller man inn standardtrykket, og alle fly flyr da i korrekte høyder i forhold til hverandre, siden alle bruker samme innstilling på sin høydemåler.