Flyselskap

Lunken oppslutning om de nye Widerøe-rutene i triangelet Tromsø-Bardufoss-Bodø

Vi skrev og publiserte medio mars at Widerøe skulle starte opp rutene mellom Bodø, Bardufoss og Tromsø. Dette var opprinnelig ruter som ble drevet med Fokker 50 divisjonen til SAS, med hovedbase i Tromsø. Opprinnelig var kanskje en del av kontrakten med Forsvaret?

Hele redaksjonen hos peterfox.no leser kilometervis med avis spalter hver eneste dag. I dag kom vi over en artikkel i bladet «Nye Troms«, som er en avis som dekker Bardu, Målselv og Balsfjord. De melder om at det er Lunken oppslutning omkring de nyetablerte rutene.

– Vi skulle gjerne hatt litt flere solgte billetter, så vi håper bardufossingene kjenner sin besøkelsestid og benytter seg av tilbudet. Det er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette.

Silje Brandvoll, Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Widerøe.

I midten av mars ble det kjent at Widerøe introduserer nye ruter fra Bardufoss lufthavn. Fra og med 1. mai kan man fly til Tromsø eller Bodø mandag, torsdag, fredag og søndag hver uke. Brandvoll forklarer at de har hatt minst oppslutning om formiddagsflyet fra Bodø til Bardufoss og tilbake igjen. Derfor blir dette tilbudet opprettholdt kun fram til 15. mai.

– Vi har hatt for dårlig oppslutning. Kveldstilbudet er det som har truffet best i markedet, sier Brandvoll.

Reduksjon og markedstilpasning

Fra 15. mai blir det derfor kun kveldsfly til både Tromsø og Bodø, og det blir ingen flere flyvninger på mandager. Widerøe har også valgt å gjøre en endring på flyet som går fra Bodø til Bardufoss. Den opprinnelige avgangen fra Bodø var klokka 19.20, mens den nye avgangen blir klokka 19.55. Dette for å forbedre forbindelsen fra blant annet Trondheim til Bardufoss. Brandvoll forklarer at de legger opp ruteprogram i forhold til behovene de får tilbakemeldinger om fra markedet, og at de gjør endringer når de ser hvordan markedet reelt sett oppfører seg.

Gjør et forsøk på tross av lunken oppslutning

Brandvoll håper billettsalget tar seg opp, slik at innbyggerne kan ha et bedre rutetilbud også i framtida.

– Jo flere tilbud du har, jo bedre og enklere blir det å bo og jobbe i denne landsdelen, sier hun.

Brandvoll forklarer at de må se på dette som et prosjekt og gjør et forsøk for å se om det er stor nok interesse for rutetilbudene fra Bardufoss. Widerøes inntog på rullebanen vil føre til at mye av flytrafikken over Bardufoss ikke trenger å gå til Gardermoen, og mange reisende slipper å dra til Oslo først for å sette seg på flyet til Bardufoss. Ved å fly til Bodø eller Tromsø, har man mulighet til å ta et annet fly til destinasjoner både nord og sør i landet. Det tar 45 minutter å fly til Bodø og 25 minutter å fly til Tromsø fra Bardufoss.

Med Widerøe kan man bestille gjennomgående billett fra Bardufoss til Mosjøen, Svolvær, Stokmarknes, Leknes, Andenes, Oslo, Trondheim, Alta, Lakselv, Hasvik, Hammerfest, Honningsvåg, Mehamn, Vadsø og Kirkenes. Flyrutene skal trafikkeres av flyene DH8-100, som har 39 seter, og DH8-300, som har 50 seter. Til tross for lunken oppslutning enn så lenge, ser Widerøe fram til å starte flyrutene på mandag.

– Det er alltid stas å få en ny destinasjon på kartet. Vi er klare, sier Brandvoll.

Widerøe markerer oppstarten på flyruta med taler og bevertning. Når kveldsflyet fra Bodø kommer, skal brannbilene sprøyte vann på det, og crewet blir overrakt blomster.

Leste du artikkelen om FlyViking som virkelig skal utfordre Widerøe ?

Kilde: Bladet Nye Troms