Flyselskap

London Gatwick er verdens største flyplass for Low Cost Carriers

gatwick

London Gatwick (LGW) er kåret til verdens største flyplass for Low Cost Carrier (LCC), i en ny rapport publisert av Center for Aviation (CAPA).

Rapporten er bygget på den ukentlige internasjonale setekapasiteten for lavprisselskaper ved flyplasser over hele verden, og London Gatwick kommer ut på topp med 572.058 seter.

Flyplassen sør for London slo Barcelona El Prat (549.736) som kom på andre plass. London Stansted (511 594) havnet på tredje, Kuala Lumpur International (491 876) på fjerde og Singapore Changi (451 920) på femte plass.

Dubai International, Amsterdam Schiphol, Seoul Incheon, London Luton og Dublin var de andre flyplassene på topp ti listen.

Gatwick peker på lave kostnader

Gatwick peker på at veksten av skyldes lave kostnader, og utviklingen av langdistanse ruter fra flyplassen. Flyselskapet Norwegian tilbyr for tiden ti lavpris, langdistanse ruter fra Gatwick til USA. Også lavpris aktørene Westjet, Air Transat og Air Canada Rouge anvender flyplassen.

 

«Nyheten at Gatwick er blitt verdens ledende lavprisflyplass viser at konkurransen mellom flyplassene virker. Og har gjort det mulig for vårt langdistanse nettverk å gå fra styrke til seier.

«Det flott å se at Storbritannia har mer enn en nasjonal ressurs (LHR), som hjelper våre bedrifter med å få varer og tjenester til markeder over hele verden.»

Stephen King, Head of Airlines, Gatwick Airport.

Om London Gatwick

London Gatwick Airport (IATA: LGW) er Londons nest største flyplass etter Heathrow, og Storbritannias nest travleste i antall passasjerer. Den ligger i West Sussex, omkring 40 km sør for London og omtrent like langt fra Brighton.

Blant flyplasser med bare én rullebane er LGW verdens travleste, med over 44 millioner passasjerer i året. De fleste charteroperatører får ikke bruke Heathrow, og mye av chartertrafikken går derfor over Gatwick. Det er også mange flyvninger til og fra USA som går over Gatwick fordi det er restriksjoner på transatlantiske flyvninger fra Heathrow. British Airways og Virgin Atlantic bruker flyplassen som en sekundær base.

Den siste store utvidelsen fant sted i 1979, og det ble da enighet mellom eieren og de lokale myndighetene om at man ikke skulle utvide igjen før i 2019. På begynnelsen av 2000-tallet ble det foreslått å anlegge en rullebane til. Dette førte til protester på grunn av den forventede økningen av støy og luftforurensning samt at en del hus vil måtte rives. Eieren, BAA plc, har lovet en ny konsultasjonsrunde hvor man vurderer en plan som innebærer en ny rullebane sør for den nåværende flyplassen. Etter denne planen vil landsbyene Charlwood og Hookwood ikke bli direkte berørt.

Parkering har blitt et problem ved flyplassen. Alle tilgjengelige plasser blir fylt opp i sommermånedene når det er mange som trenger langtidsparkering mens de er på ferie.

Kilde: CAPA

Foto:   Pressebilde LGW

%d bloggere liker dette: