Ryanair har ett stort ønske om å samarbeide med de europeiske nettverksselskapene ved å fly passasjerene inn til langdistanserutene. SAS avviser kontant et fremtidig samarbeid med Ryanair.
«It is not much that Ryanair and SAS has in common».
Michael O´Leary, CEO, Ryanair
Det har vært Michael O´Leary sin gjentagende uttalelse siden jeg møtte ikonet og ildsjelen på en Avinor konferanse for snart 12 år siden. Da var han mest opptatt av service-kulturen hos SAS, og hvor mange drinker man «burde» drikke på strekningen London-Oslo.
Den eneste fellesnevneren blir antagelig at begge selskapene driver hvert sitt flyselskap fra Dublin, med en irsk driftstillatelse (AOC) Air Operator Cerfiticate. Men her stopper kanskje også likhetene?
Ryanairs CEO Micahel O’Leary har gjennom utallige pressekonferanser «hakket» løs på SAS og de andre store nettverksselskapene i Europa. Han har konsekvent omtalt dem som sine konkurrenter og «high-cost carriers», og har i tillegg spådd dem nedenom og hjem.
Men nå har Ryanair etablert en forretningsmodell hvor det irske lavprisflyselskapet ønsker å mate trafikk til Norwegian og de øvrige selskapenes langruter. Det hele går i produksjon i løpet av høsten, når samarbeidet mellom både Norwegian og IAG-selskapet Aer Lingus starter opp.
«Dette er nytt for lavprisflyselskapene i Europa. Flyselskapene med langdistanseruter kan fokusere på deres ekspertise, og fokusere på hvordan de skal tjene penger, og vi satser på feeder trafikk. Det blir helt sikkert billigere enn hvordan de vil kunne produsere denne selv.»
Kenny Jacobs, Marketing Director, Ryanair på en nylig pressekonferanse.
Ingen mulighet for SAS samarbeide
Men der er ikke noe som umiddelbart tyder på at Ryanair kommer til å samarbeide med SAS på dette området.
«Det er ikke noe som vi har diskutert. Vi vil ikke samarbeide med Ryanair, så det ser jeg ikke som noen mulighet»
Eivind Roald, EVP Commercial, SAS til CHECK-IN.dk.
Ved en eller annen destinasjon, kan det selvfølgelig være hensiktsmessig. Ved å bli tilbudt transfer-trafikk fra SAS amerikanske ruter til eksempelvis Litauen, Ungarn, Hellas, Kroatia og Italia, hvor det irske lavprisflyselskapene i dag har ni ruter fra København i direkte konkurranse med SAS.
Det samme kan være tilfelle med transfer-trafikk fra Irland og fra Storbritannia til Asia-rutene fra København lufthavn Kastrup.
Kilde: check-in.dk