Leder av den Danske Pilot Forening sier følgende om SAS partnerens lønnstilbud: «Jeg har nesten ikke ord for det». «Vi nærmer oss nivået der… Jeg har nesten ikke ord for det. Det er bare ikke godt nok » René Arpe, Leder for den Danske Pilot Association.
Uttalelsen kommer i kjølvannet etter Berlingske Business på fredag morgen kunngjorde at det estiske selskapet Regional Jet Oü, som i august skal fly enkelte ruter for SAS tilbyr nå nyutdannede piloter en månedslønn i intervallet fra 13 000 til 20 000 kr. Det er heller ingen tariffavatale innenfor selskapet.
Rekrutteringsbyrå
Den estiske flyselskapet bruker rekrutteringsbyrået PAS Aviation til å finne ansatte til de nye SAS rutene. Spesielt argumentet omkring lønnsforholdene fra rekrutteringsbyrået bekymrer Dansk Pilot Forening.
Ledelsen i PAS Aviation argumenter med at flyselskapet vil tilby unge piloter en mulighet til å få kick-startet sin karriere.
«Det er en jobb, og jeg trenger ikke tvinge noen til å ta jobben. Jeg tilbyr unge piloter en mulighet til å ha en karriere, og i Sverige har vi folk som startet som akademikere, og er nå på vei til å bli kaptein. Vi tror faktisk at vi gjør danske luftfartstjeneste ved å gi folk muligheten til det, eller ville noen ny pilot rett ut av skolen for å fly».
Phillip Ashley-Smith, CEO of the PAS Aviation Group.
Men argumentet som René Arpe er nervøs for hva det vil bety for SAS som varemerke, hvis en SAS partner skal brukes som en trenings arena for unge piloter.
«Han sier at denne løsningen er en mulighet for uerfarne piloter for å trene seg til å komme videre i sin karriere. Dette betyr at våre kunder nå opplever å komme inn i et oppsett der dette er desidert trening aktivitet, og jeg tror det er problematisk. Jeg tydeligvis innebærer at minst en av pilotene om bord vil være erfarne og har den nødvendige erfaring, når du velger å fly med SAS merkevare, «sier leder.
SAS vil samarbeide Dansk Pilot Forening
Danske Pilot Association, som organiserer de fleste av SAS pilotene i Danmark, har fått ordre fra SAS at det estiske flyselskapet sikkerhet i orden, sier René Arpe.
«Jeg har forstått fra SAS at det estiske flyselskapet er trygt, og at SAS har at det må være en avtale for pilotene. Hvilket nivå av avtalen skal, jeg har ikke hørt noe om. Men om SAS vil akseptere slike forhold? De har ikke rapportert noe ut at det må være minimumskravene, så jeg tror dette er dypt problematisk for SAS merkevare, «sier René Arpe.
Imidlertid har han vanskelig for å se hvorfor en pilot ville ta i mot slike forhold når det er i dag en utbredt rekruttering problem for piloter rundt om i verden. Derfor vil det bli tilbudt mange arbeidsplasser for piloter som vil være i stand til å tilby mye bedre betingelser enn det estiske selskapet lønn, sier han.
Om ATR72-600
ATR 72 er et tomotors turboprop med kort rekkevidde. ATR 72 blir bygget av den fransk-italienske flyprodusenten ATR. Dette flyet er en strukket variant av ATR 42, de kan fly opp til 78 passasjerer i vanlig konfigurasjon, og drives av to piloter.
ATR 72 ble utviklet fra ATR 42 for å øke setekapasiteten fra 48 til 78 ved å strekke flykroppen med 4,5 meter (15 fot), øke vingespennet, sette inn kraftigere motorer, og øke drivstoff-kapasiteten med ca 10 prosent. ATR 72 ble annonsert for første gang i 1986, og gjorde sin jomfrutur den 27. oktober 1988. Ett år senere, den 27. oktober 1989 ble Finnair det første flyselskapet til å sette flyet i bruk. Siden da har minst 400 ATR 72s blitt levert over hele verden med mange bestillinger i påvente. SAS, Danish Air Transport og LOT Polish Airlines er bare noen av de som bruker ATR 72 daglig.