Norwegian legger i dag fram et kvartalsresultat før skatt (EBT) på 861 millioner kroner. Dette er noe ned fra fjorårets resultat, noe som blant annet skyldes høyere oljepris og passasjeravgiften i Norge. Fyllingsgraden for kvartalet er på 88 prosent. Utviklingen er jevnt god i alle markeder der Norwegian har virksomhet.
Fyllingsgraden i andre kvartal har holdt seg på det høye nivået selskapet hadde i fjor på 88 prosent. Tatt i betraktning en kraftig økning i fjor, innebærer dette at Norwegian fyller flyene stadig bedre, hvilket også betyr en betydelig reduksjon i CO2-utslippene pr passasjerkilometer (RPK).
I andre kvartal er én Boeing 787 Dreamliner, åtte Boeing 737-800 og to nye Boeing 737 MAX-fly faset inn i flyflåten. Norwegian vil innen få år ha en flåte på minst 42 Dreamliner langdistansefly.
God utvikling i alle markeder
Til sammen 8,6 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal – en økning på 12 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på Oslo Lufthavn og London Gatwick. I løpet av kvartalet har Norwegian startet opp transatlantiske flygninger med sine kort- og mellomdistansefly, etablert en ny langdistansebase i Roma og lansert sin aller første rute til Sør-Amerika (Buenos Aires).
Les også: Norwegian direktør gir seg på topp
For andre kvartal omsatte Norwegian for 7,8 milliarder kroner, en økning på 17 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Salg av 2,5 prosent Bank Norwegian-aksjer ga en positiv resultateffekt, og resultat etter skatt endte på 1,1 milliard. Norwegian økte kontantbeholdningen kraftig fra tre milliarder i fjor, til i underkant av seks milliarder i år. Både kapasitetsvekst (ASK) og trafikkvekst (RPK) var på 19 prosent for andre kvartal. Veksten fremover ventes å bli sterkere resten av året og Norwegians vekstanslag (ASK) er på 25 prosent for hele året.
Norwegian med resultat – igjen kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse
I juni ble Norwegian kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse for tredje år på rad, i konkurranse med flyselskap verden over. Norwegian vant også prisen for beste lavpriseselskap i Europa for femte år på rad. SkyTrax Awards regnes som den mest prestisjefylte og anerkjente prisutdelingen i flybransjen.
Norwegian fikk levert to av sine aller første Boeing 737 MAX-fly i sommer. Norwegian er det aller første flyselskapet i Europa med denne flytypen, som er en oppgradert versjon av Boeing 737-800-flyene selskapet allerede flyr på sine kortruter. Den nye flytypen har en rekkevidde som muliggjør interkontinentale flygninger.
– Jeg er svært godt fornøyd med fyllingsgraden vi har dette kvartalet. Siden Norwegians oppstart i 2002 har nå mer enn 200 millioner passasjerer vist oss tillit og reist med oss, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
– Vi har hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly, høy oljepris og passasjeravgiften i Norge, noe som har hatt en negativ effekt på resultatet. Vi ser imidlertid positivt på utviklingen framover, både i form av billettsalg og forsalg de nærmeste månedene og nye rutelanseringer. Ekstra gledelig har det også vært å motta to internasjonale SkyTrax-priser. Dette ville aldri vært mulig uten alle våre dyktige medarbeidere og våre kunder som har stemt oss fram, sier Kjos.
Du kan lese hele rapporten her.