Nå som SAS er godt i gang med å innføre A320neo-flyene på kort- og langdistanseflyvningene, har de begynt å oppgradere de andre flyene i kortdistanseflåten med samme designelementer som neo-modellene og de oppgraderte langdistanseflyene.
A320neo, som har den nyeste teknologien og en helt ny designopplevelse, skal erstatte 30 fly i SAS’ kort- og mellomdistanseflåte. De gjenværende flyene skal oppgraderes, slik at de får en tilsvarende design som A320neo.
– SAS følger ikke andre – det er vi som leder an, sier Kristine Mayer, Senior Manager, Product Design & Communication. – Passasjerene våre ønsker moderne og førsteklasses design i hele flåten, og vi følger opp.
Det nye designet ombord
Den nye designen består blant annet av grå, naturlige stoffer på setene, mens veggene foran og bak kles med panel i ask. Teppene blir i en varm gråtone, og lysene skal ikke lenger være skarpe og fluorescerende. I stedet skal det monteres LED-lamper på alle flyene.
– Passasjerene vil legge merke til detaljene, sier Mayer. – SAS-logoen, sømmen på setene, teksturen på de naturlige stoffene – som puster – og de nye LED-lampene med sakte økende lysstyrke gir et mer behagelig og avslappende lys.
I flere faser
Oppgraderingen skjer i fire trinn for hvert fly: først skiftes setetrekkene, teppene og gardinene ut. Deretter blir interiøret malt om og dagens puter blir erstattet med komfortputer. I tillegg får 27 fly helt nye seter. Deretter installeres det Wi-Fi med høy hastighet, etterfulgt av strømsterke USB-porter ved hvert sete. Til slutt erstattes de fluorescerende kabinlampene med LED-lamper, som gir et mer behagelig lys.
Boeing 737-700-flyet Steinar Viking var det første som ble oppgradert. Jomfruturen fra Oslo til Stavanger gikk 12. juni. Oppgraderingen av flåten skal ferdigstilles i 2019.
Kilde: Scandinavian Traveler