Flyselskap

EasyJet er i samtaler om restene av Air Berlin

EasyJet er

Lavprisselskapet Easyjet er i forhandlinger om å kjøpe eiendeler fra det insolvente Air Berlin konkursboet. Det har en person kjent med saken fortalt til Reuters, og la til at samtalene er konsentrert rundt det tyske flyselskapets landings-rettigheter.

«Målet har vært å holde Ryanair på avstand» sa personen i forbindelse med forhandlingene.

Easyjet har foreløpig nektet å kommentere saken.

Den tyske regjeringen har tidligere sagt at Air Berlin var vært i samtaler med Lufthansa og et annet flyselskap, som det ikke navnga.

Det har også vært spekulert i om det norske flyselskapet Norwegain, vil forsøke å få i gang langdistanseruter fra Køln og Düsseldorf som har vært Air Berlins hovedbaser.

EasyJet er i samtaler – hvem er EasyJet ?

EasyJet er et britisk lavpris flyselskap. Deres hovedbase ligger på London Luton Airport, men London Gatwick Airport er den største basen til EasyJet. EasyJet er den største operatøren av Airbus A319. I 2003 kjøpte EasyJet opp konkurrenten Go!, som var et lavprisselskap startet opp av British Airways for å møte konkurransen fra EasyJet. Selskapets grunnlegger var Stelios Haji-Ioannou, som nå eier flyselskapet Stelios Airlines. I mai 2013 startet Easyjet opp med en daglig rute til Bergen Lufthavn Flesland som den første ruten til Norge.

EasyJets strategi var vært å betjene reisende som betaler billetten sin privat, og som først og fremst ønsket lavest mulig pris på de korte rutene selskapet betjente. Alle unødige kostnader som måltid ombord, Business class (ekstra benplass), reisebyråsalg og fysiske billetter ble erstattet av kostnadseffektive tilbud om billige enveis billetter uten måltid og uten fleksible billetter. easyJet var det første flyselskapet i verden som tilbød internett-salg av billetter.

Selskapet har tilbudt ekstra lave priser til kunder som bestiller tidlig, og økte prisene ettersom flyene naermet seg fullbooking. EasyJet stimulerte dermed etterspørselen før avgangen var fulltegnet, og bremset etterspørselen når den enkelte avgang nesten var fulltegnet. Denne prismodellen atskilte seg diametralt fra andre selskapers modell, men ga bedre kapasitetsutnyttelse og tok på alvor det faktum at flyselskapene har faste kostnader og har alt å vinne på å utnytte hver avgang fullt ut.

Det er blitt produsert en dokumentarserie om dagliglivet i EasyJet, som tidligere har gått på TVNorge.

 

%d bloggere liker dette: