Danske Bank og Vipps er enige om en distribusjonsavtale i det norske markedet. Vipps legger ikke skjul på den tidligere rivalen sitter med erfaringer de gjerne vil vite mer om.
Avtalen innebærer at Danske Bank nå vil tilby Vipps til sine kunder både i privatmarkedet og ikke minst i bedriftsmarkedet i Norge. Mange av kundene har allerede lang erfaring med bruk av mobile betalingsløsninger.
– Vi har de siste årene, både i Norge og i Danmark, skaffet oss lang og massiv erfaring fra salg av mobilbetaling i butikk. Dette har skjedd i samarbeid med noen av våre aller største kunder. Denne erfaring tar vi med oss inn i vårt nye samarbeid, sier landesjef Trond Mellingsæter i Danske Bank i Norge.
Butikkbetaling i rask utvikling
Siden butikkbetaling ble lansert i MobilePay høsten 2015 har løsningen allerede blitt utviklet til å inneholde digitale kvitteringer og bli en del av ulike kundeprogrammer. Vipps-sjefen erkjenner at dette er nyting innsikt.
– Danske Bank har en åpenbar kompetanse og erfaring fra salg av mobilbetaling i butikk. De vet blant annet hva store og komplekse kunder krever av denne typen løsninger. Det anser vi for å være verdifullt når vi nå skal gjøre butikkbetaling enda enklere og mer attraktivt for norske forbrukere, sier Rune Garborg.
Samles rundt felles mobil lommebok
Danske Bank Norge går inn som partnerbank og vil distribuere Vipps til sine kunder på lik linje med de andre norske bankene og Nordea, men uten eierandeler i det nye Vipps-selskapet.
– Dette er en naturlig utvikling lik den vi blant annet har sett i Danmark. Vipps deler vår visjon om å skape de beste løsningene for brukerne. Derfor legger vi nå prestisjen bak oss og ser framover med kun det for øye, sier Mellingsæter.
– I Norge har vi en god tradisjon med å samarbeide om bankutvikling. At hele bank-Norge nå samler seg rundt Vipps vil gjøre det enklere for kundene, og samtidig sette oss i bedre stand til å møte utfordringene fra andre aktører som vi vet vil komme i markedet, sier Garborg.
Vipps fikk nylig godkjennelse fra myndighetene for å etablere seg som eget selskap og har nå flyttet til egne lokaler sentralt i Oslo. Vipps jobber for fullt med å bygge opp en egen organisasjon og videreutvikle tjenestene i Vipps, både når det gjelder butikkbetaling og nettbetaling.
Fakta om VIPPS og Danske Bank
- Har snart 2,6 millioner brukere (49% av den totale befolkningen, 60% av kundegrunnlaget)
- Ca. 3% av Vippserne er kunder i Danske Bank. Over 80 000 Danske Bank-kunder er vippsere.
- Vipps har totalt mellom 300-350 000 transaksjoner daglig på normaldager.
- Gjennomsnittlige overføringer på vennebetaling ligger på rundt 500 kr.
- 49 000 bedrifter (52%), lag og foreninger (33%) og andre aktører (14%) bruker Vipps. Gjennomsnittlige kjøp med Vipps ligger på rundt 200 kr.