Flyselskap

Blir det Airbus, Boeing eller begge hos SAS ?

begge hos SAS

De første 12 av SASs Airbus A320neo er levert, og de resterende 18 er på trappene for leveranse. Ordren på de 30 nye maskinene plasserte SAS allerede sommeren 2011.

Men det er ikke nok, SAS trenger flere fly å sette inn i sitt voksende europeiske nettverk. Årsakene er flere, det handler om å holde tritt med øvrige konkurrenter da selskapet stadig øker kapasiteten, men fremfor alt er arbeidshesten “Boeing-flåten” 14-15 år “gamle” i gjennomsnitt. Tross at er de under oppgradering og får nye kabiner må de også fases ut i overskuelig fremtid.

SAS administrerende direktør Rickard Gustafson har også flagget at selskapet trenger så mange som 40-50 nye fly, og det uttalte målet er at de fleste av dem skal eies ikke leases. Den pågående besparelses-pakken vil blant annet brukes til å få råd til de høye investeringene det krever. Femti nye fly kan koste opptil 25 milliarder kroner, avhengig av rabatter som kan fremforhandles.

begge hos SAS
SAS Interim Report November 2016–July 2017 – Side 20.

Begge hos SAS ? interessant både for Airbus og Boeing

Det er også en ordre i størrelsesorden at både Airbus og Boeing respektive salgsorganisasjoner bør rette fokus mot SAS. Det pågår intensive forhandlinger fordi Rickard Gustafson sa at det kan treffes en beslutning før årsskiftet i år.

Hvilken av de to bestselgende flyprodusentene er usikker. Kanskje SAS er på vei til en enhetlig flåte,  og vurderer de to siste flytypene A350 og A320neo hos Airbus. På den andre siden er selskapets Boeing-flåte fortsatt stor, med litt over 70 maskiner av modellene B737-600, B737-700 og B737-800. Boeing er også ivrig etter å selge mer av den nye 737MAX som for øyeblikket er tilgjengelig i fire forskjellige versjoner.

ingen kontakt tromsø Devaluering SAS resultater SAS fly storbritannia

SAS har uttalt at det ikke er store problemer med å ha to forskjellige flytyper i flåten på samme tid. Kostnader og vedlikehold er i utgangspunktet det samme, den store forskjellen er at pilotgruppene ikke kan blandes. Det taler igjen for at den nye ordren til slutt i havner hos Airbus i Toulouse.

Allerede i dag, kan SAS piloter som flyr Airbus relativt enkelt og med bare kortere utdanning (type-rating) konvertere til de forskjellige Airbus-modellene. Airbus A320-familien, spesielt de to største versjonene, har blitt veldig populær blant europeiske-flyselskap. Etter hvert som flere og flere mennesker ønsker å fly kortere interkontinentale ruter (Scandinavia – Østkysten av USA) med single-aisle maskiner, har det gjort A321LR mer populært enn noen gang før. Flyet har også bedre kapasitet og en sammenlignbar drivstofføkonomi med Boeings motstykker (B737MAX 8,9 -10). Både USA og enkelte deler av Asia og Afrika er innenfor rekkevidde med det nye flyet.

Samtidig vil de flyene som til slutt blir valgt, også brukes på de ordinære rutene i Europa. Det kan igjen bety at ordren består av en blanding av forskjellige modeller.

Kilder: DN & SvD – Bilder: Pressebilder SAS og Boeing