Årets festivitas ved Dubai Air Show har vært som ved de to andre hovedattraksjonene i år, både i Paris og Farnborough. Airbus og Boeing kjemper om hvem som kommer «hjem» med flest bestillinger på nye fly. Boeing var kanskje vinneren i Dubai, med Emirates kjempe bestilling av B787-10.
Men det alle fortsatt går og venter på, er en annen Boeing-nyhet: Hvordan står det til med Boeing 797?
Det kom heller ikke noe konkret svar på det i Dubai. Med hele industrien og mediene tilstede er de store fly-showene, den perfekte arenaen til å presentere nyheter.
Under Paris Air Show i juni snakket Boeing om hva alle andre også snakker om, at det er på tide med en helt ny modell fra Seattle. Det er pensjonist-modellen B757 som en rekke flyselskaper ønsker å bytte ut. Hittil har modellen blitt gitt betegnelsen NMA, New Midsized Airplane eller MMA, Middle of the Market Airplane, men for enkelhets skyld B797.
Ifølge de svært foreløpige skissene som er lekket fra Seattle, vil det være et singel-aisle fly. Med mer enn 250 seter ombord, og muligheten til å kunne fly en distanse på 10.000 kilometer. I så fall vil den plasseres mellom MAX- og Dreamliner-familien. Det er en modell som flere og flere flyselskaper, ikke bare de som flyr B757, ser muligheten av å kunne innfase. Det er fremfor alt den økende trafikken over Atlanterhavet, og andre kortere long-haul ruter med mindre fly som utgjør et marked for denne type fly. Boeing sier at de har vært i kontakt med et femtitalls flyselskap som har vist interesse for flyet.
Kan Norwegian være interessert i Boeing 797 ?
Boeings flytype er spesielt ettertraktet av lavprisselskaper, og Norwegian er tydeligvis interessert. Ifølge Dagens Næringsliv har Bjørn Kjos vært i Seattle flere ganger og deltatt i samtaler om utviklingen av B797. Et samarbeid som blant annet bygger på at Norwegian er en av de største kundene til den amerikanske flyprodusenten.
– En kommende B797 må være veldig billig i drift og ha en lang rekkevidde. For eksempel må den kunne fly mellom Oslo og Minneapolis, men den trenger ikke plass til mye frakt.
Björn Kjos til Dagens Næringsliv.
Før det, og tidligst i 2025, kan den nye modellen være på vingene. Boeing må seriøst vise at selskapet igjen nå er seriøse, og vil følge planene med lanseringen av det første store utviklingsprosjektet siden Dreamliner-prosjektet.
Kilde: Flygtorget.se