En brann brøt ut i kabinen til en Qatar Airways Airbus A321 (A7-AIB) som var inne til tyngre vedlikeholdsarbeid på en remote-stand ved Doha-Hamad flyplass.
Det var ingen personskader som følge av brannen, og brannen ble umiddelbart kontrollert og slukket. I en uttalelse fra flyselskapet heter det:
«Klokka 06:50 i dag opplevde et Qatar Airways at et Airbus A321-fly plassert på remote stand begynte å brenne under et tyngre vedlikehold ved Hamad International Airport (HIA). Brannen inne i kabinen ble straks kontrollert og slukket. Mens det var skade på flyet var det ingen personskader. En lokal etterforskning gjennomføres av de lokale myndighetene for å etablere årsaken. Trafikken ved HIA ble ikke påvirket og alt går som normalt. »
Flyet har blitt utsatt for omfattende skader, både innvending og i kabinens eksteriør som følge av brannen, som det kan ses på bildene. Det er et stort hull i skroget, som kan ses på bildet under (uthevet av den store sirkelen). Hullet i skroget kan også sees på bildet av kabinens interiør, hvor du kan se sollys komme gjennom den. Flere kilder mener at flyet ikke kan repareres, og må derfor trolig kondemneres.
Trolig kondemneres
Flyet var en Airbus A321, som er et to-motors jetfly som brukes for passasjer- og fraktflygninger på korte til middels lange strekninger. Flytypen er produsert av Airbus.
A321 fløy første gang 11. mars 1993 og er en forlenget versjon av den opprinnelige Airbus A320. Flytypen benytter digitalt fly-by-wire-system hvor flygerne kontrollerer rorene ved hjelp av elektronikk i stedet for den tidligere mekaniske teknologien.
SAS har 8 A321-fly i flåten. Lufthansa har 29 A321 i flåten sin. Novair har 3 A321-fly, mens Thomas Cook Arlines Scandinavia har 6 fly av denne typen i sin flåte.