Stigende oljepris rammer flyselskapene. Du som passasjer kan ende opp med regningen.
Flyselskapet SAS kan potensielt få en ekstrakostnad på 400 millioner svenske kroner, og mer i fremtiden hvis dagens oljepriser vedvarer. Det skriver Jyllands Posten.
I løpet av de siste seks månedene har oljeprisene steget jevnt og trutt, og det rammer flyselskapene. Norwegian og andre flyselskaper har også blitt påvirket, og det kan tvinge selskapene til å heve prisene på flybilletter.
«Stigende oljepris er veldig dårlige nyheter for flyselskapene, og det kan komme til å gjøre vondt. Det er mange nye fly på vei til selskapene. Og ekstra kapasiteten skaper et konkurransepreget miljø, hvor det er vanskelig å heve billettprisene.»
Jacob Pedersen, aksjeanalyse-sjef i Sydbank, til Jyllands Posten.
Kurssikring av oljepris
Det skandinaviske flyselskapet blir imidlertid først rammet senere. SAS har kurssikret (hedget) 70 prosent av drivstoff-behovet i første halvår av sitt avvikende regnskapsår. I hele fjor hadde SAS drivstoffkostnader på 6,8 milliarder svenske kroner.
Ifølge aksjeanalytikeren blir lavprisselskapene rammet raskere og hardere enn nettverks-selskapene. Det skyldes at lavprisselskapene har lavere andel kurssikret drivstoff, og en større andel av kostnadene på regnskaps-posten drivstoff.
Hva er hedging
Hedging er en forretningsstrategi skapt for å minimere faren for uønsket forretningsrisiko. Samtidig som man tillater bedriften å profittere fra en investering. Normalt vil en hedger investere i et verdipapir som personen oppfatter som underpriset i forhold til dets «handelsverdi», og kombinere dette med et blankosalg av ett eller flere relaterte verdipapirer.
Dermed er hedgeren likegyldig til svingninger i markedet som helhet, og er kun interessert i utviklingen av det underprisede verdipapiret i forbindelse med hedgingen. Holbrook Working, en pionér i hedging-teori, kalte denne strategien for «spekulasjon i grunnlaget», hvor grunnlaget er differansen mellom hedgingens teoretiske verdi og dens faktiske verdi (eller mellom spot og futures-prisene i arbeidstid).