Finnair presenterte tirsdag morgen trafikktall for desember. Tallene viser en økning på 13 prosent mot samme måned året før.
Totalt fløy selskapet 951.400 passasjerer, skriver selskapet i en melding.
Den totale fyllingsgraden i desember endte opp 1,6 prosent til 80,4 prosent. Samtidig økte inntektene per setekilometer med 17,4 prosent.
Forklaringen i den store veksten i desember ligger i trafikkvekst til Asia og Nord-Amerika, hvor kapasitetsøkningen var på henholdsvis 20,8 prosent og 15,9 prosent. Det er blant annet flere avganger til store asiatiske og amerikanske byer som står for veksten.
I 2017 fløy 11,9 millioner passasjerer med flyselskapet noe som bidro til en vekst på 9,6 prosent fra året før. Samtidig økte fyllingsgraden for året med 3,5 prosent til 83,3.
Finnairs vekst drives av Down-under turisme
I følge bransje nettstedet hangar.no opplever Finnair en stor etterspørsel fra Australia. Selskapet flyr ikke selv til det australske kontinentet, og må derfor basere seg på Oneworld partnere som Cathay Pacific (Hong Kong) og Qantas fra både Singapore og Bangkok.
Finnairs vekst og satsning på det asiatiske markedet har gjort at selskapet trafikkerer inntil 87 dager
[box type=»info» fontsize=»12″ radius=»10″]Yield, fyllingsgrad og setekilometer Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg. Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre. Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer. Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene. Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden. Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).[/box]