To kinesiske flyselskaper åpner nye ruter til Norden. Singapore Airlines vurderer på nytt Norge.
Norwegian har fått et lite gjennombrudd med sine ruter mot østen. Interessen for flytrafikken fra Asia til Skandinavia øker, og Swedavia-Arlanda har seks destinasjoner i Asia på deres ønskeliste.
Det var til østen at de nye langdistanserutene ville gå, det er derfra de store trafikkvolumene kommer. Det slo Bjørn Kjos fast da Norwegian startet sin interkontinentale trafikk i 2013. Dette skjedde ikke, USA og den endeløse interessen for å reise vestover kom istedenfor, og ble en siste utvei da Russland ikke ville gi slipp på rettigheter til overflyging.
Det å ikke kunne fly over Sibir på vei til destinasjoner i Asia er en umulighet. Frem til og med i dag er det kun Bangkok Norwegian flyr til fra Skandinavia, og det krever 50 minutter ekstra i luften når flyet flyr rundt Russland. I disse dager derimot, kom det et lyspunkt både i Stockholm og København. Ruten mellom Oslo og Thailand fikk plutselig innpass i russisk luftrom på vei til Bangkok.
Asiatiske selskap til København
Men det er fremfor alt i motsatt retning, fra Asia til Skandinavia at interessen har økt markant. I fjor annonserte Cathay Pacific at de planla å fly mellom Hong Kong og København. Denne uken ble det klart at Air China åpner rute også til Kastrup. Det ble innledet av en intens konkurranse med andre kinesiske flyselskaper, Beijing Capital Airlines, som, da de tapte kampen på ruten til København, og isteden valgte Helsinki.
Air India har vært høyt på både Stockholm og København ønskeliste i mange år og etter ulike runder og spekulasjoner ble det rute til begge byene. Stockholm fikk i tillegg Sinapore, da Singapore Airlines kunngjorde en ny rute fra Changi Airport til Stockholm via Moskva.
I Singapore ønsker man å vokse ytterligere, blant annet som en motvekt til den tøffe konkurransen fra hubbene i Midtøsten (Doha, Dubai og Abu Dhabi). I det hele tatt, det økt interesse fra asiatiske flyselskaper som flyr direkte ruter til Europa og Skandinavia for å være bare en måte å møte primært Emirates og Qatar og deres stadig voksende rutenettverk. Ledelsen ved Changi Airport har derfor satt Norge (les Oslo) blant flyplassene som de ønsker å ha en direkte rute til. Om det blir Norwegian, Singapore Airlines eller Scoot blir spennende å se. Heller ikke at «flertallet av asiatiske selskaper» er, interessert trafikk til de skandinaviske landene, ifølge analyse nettstedet Ruter online.