I etterpåklokskapens navn skal en ikke si at der ikke har kommet varsler eller innspill om hva som kunne vært gjort annerledes, for innspill og advarsler har der kommet.
flyr igjen
Du kan lese hele innlegget på itromso.no hjemmesider (bak betalingsmur). Men dyre leasingavtaler, fuelkostnader, driftskostnader generelt, samt nærmest fravær av markedsorientert satsning (lite tilpassede slinger) og i all enkelthet, – folk i Trondheim visste jo ikke hva eller hvem Flyviking var.
At man ikke fikk på plass et samarbeide med Norwegian om gjennomgående ruter sørover, kom tidligere i gang med et fullverdig bookingsystem og fra dag 1 tillot baggasje reduserte markedet i den grad at der kun var brødsmuler tilbake.
Det slår meg at Olas tanker fra begynnelsen av ikke var så dumme.
Om FlyViking
FlyViking AS var et norsk regionalt flyselskap med hovedkontor på Lyngseidet i Troms og hovedbase i Tromsø. FlyViking hadde regionale flyvninger i Nord-Norge, samt flyvninger til/fra Gardermoen og Trondheim.
I desember 2017 ble det kjent at FlyViking innstiller driften etter manglende økonomiske resultater. Siste flyvning er 12. januar 2018.
FlyViking ble etablert i mars 2016, men var grunnlagt i 1989 som Lofotfly. Selskapet ble omdøpt til Fly Taxi Nord i 2000, og fløy da Piper PA-31 fly, både frakt og passasjerer. I november 2015 kjøpte Ola O.K Giæver jr. selskapet og gav det navnet FlyViking.
Ola Giæver ble sagt opp fra Widerøe i april 2015, etter uenigheter innad selskapet. Han gikk til rettssak fordi han mente han var usaklig oppsagt, men tapte saken mot Widerøe i Salten tingrett. Dette førte til at han ville starte sitt eget flyselskap og konkurrere mot Widerøe på kortbanenettet i Norge.
I 2016 deltok FlyViking, sammen med Danish Air Transport, i anbudsrunden om en femårskontrakt på kortbanenettet i Nord- og Midt-Norge mot Widerøe.FlyViking startet med kommersielle flyvninger i Nord-Norge 27. mars 2017, med rutene Tromsø–Bodø, og Tromsø–Hammerfest.