Singapore Airlines (SIA) vil lansere sin første Boeing 787-10 på ruten til Osaka, Japan i mai 2018.
I januar kunngjorde flyselskapet at 787-10 ikke var planlagt på rutene mellom Singapore og Nord-Amerika. Selskapet kunne fortelle at flyet ville bli brukt på regionale asiatiske destinasjoner. Den første 787-10 forventes levert i mars 2018 fra Boeings produksjonsanlegg i North Charleston, South Carolina.
Selskapet vil begynne å teste det største medlemmet av Dreamliner-familien på besetnings- og treningsturer til Bangkok og Kuala Lumpur, før de setter flyet i kommersiell drift i mai.
Første rute blir Osaka
«Vi er beæret over å være det første selskapet som tar i bruk det svært avanserte Boeing 787-10. Det vil være et sentralt element i SIAs overordnede vekststrategi, noe som gjør oss i stand til å utvide vårt nettverk og styrke vår virksomhet,
Tan Kai Ping, Senior Vice President Marketing Planning hos Singapore Airlines.
SIA er lanseringskunde for Boeing787-10, og har totalt 49 fly i bestilling. Og skal også være først ut med det nye regionale kabin-produktet.
«Innføringen av våre nye regionale kabin-produkter ombord på 787-10-tallet er en del av vår forpliktelse til kontinuerlig produktinnovasjon og ledelse, for å øke premium reiseopplevelsen for våre kunder,» la Tan Kai Ping til.
Flyet vil bli konfigurert til å kunne fraktet totalt 337 passasjerer. Dette fordeles i to klasser: 36 i Business Class og 301 i Economy Class.
I tillegg til de 49 flyene i bestilling for 787-10, har selskapet også en ordre på 20 av Boeings 777-9s, som er planlagt for levering mellom 2021 og 2022.
Singapore Airlines driver for tiden en 113 flåte som består av fire typer: Airbus A330, A350, A380 og Boeing 777. Flyselskapet flyr til 62 destinasjoner i 32 land på fem kontinenter.