Flere av Widerøes fly er rammet av tekniske problemer. Åtte fly står på bakken i nord, og det må regnes med store forsinkelser mandag, ifølge VG.
På torsdag fikk alle flyene våre en oppdatering av det elektroniske systemet, og vi har begynt å få feilmeldinger på dette i dag, sier Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe, til VG.
Selskapet har innkalt ekstra teknisk personell for å finne feilen.
– Det er ikke meldt om feil på flyene i Sør-Norge, men alle flyene fikk denne oppdateringen, så vi må også finne ut av hvorfor det kun er flyene i nord som er rammet, sier Solli.
Varsler forsinkelser – aldri opplevd noe tilsvarende
– Jeg har ikke opplevd noe lignende så lenge jeg har vært i Widerøe, og er ikke kjent med noen slik situasjon før heller.
Ifølge Solli trenger ingen av passasjerene å være bekymret for sikkerheten. Passasjerene som er rammet, vil bli plassert på andre avganger eller på bakketransport.
– Mange passasjerer kommer til å bli rammet i morgen, og vi regner med det blir mye bakketransport. Men akkurat hva som blir situasjonen, er vanskelig å si akkurat nå.
Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe’s Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 46 destinasjoner i inn- og utland.
Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å knytte steder og folk sammen, og strekker oss for folks mulighet til å skape og bo hvor de vil. Dette har vi trodd på og kjempet for i over 80 år og vi skal strekke oss så langt det er mulig for å gi alle et godt tilbud. Widerøe skaper muligheter mellom små og store steder.