Norwegian satte ny passasjerrekord i juli. Totalt valgte nesten 3,8 millioner passasjer å reise med selskapet denne måneden, en økning på 13 prosent fra samme periode i fjor. Dette er det høyeste antall passasjerer i en enkeltmåned. Fyllingsgraden var på solide 93 prosent.
Totalt 3 796 283 passasjerer reiste med Norwegian i juli, 437 718 (13 prosent) flere enn samme måned i fjor. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 33 prosent og kapasitetsveksten (ASK) med 35 prosent. Fyllingsgrad i juli var på 93 prosent.
– Vi er godt fornøyd med at stadig flere passasjerer i Europa, USA, Midtøsten, Sør-Amerika og Asia velger Norwegian når de skal ut og reise. Det er også positivt at selv med stor kapasitetsøkning fyller vi flyene godt i hele rutenettet. Kapasitetsveksten er fortsatt høy, men i tråd med strategien er den nå i ferd med å avta noe sammenliknet med tidligere måneder. Etter en lang periode med sterk vekst vil vi fremover kunne høste av det vi har sådd, noe som vil komme kunder, ansatte og aksjonærer til gode, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
Norwegian gjennomførte 99,2 prosent av de planlagte flygningene i juli. Punktligheten var på 67,9 prosent og ble kraftig påvirket av omfattende flygelederstreiker i Europa.
Norwegian ble i juli for fjerde året på rad kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter og til Europas beste lavprisselskap sjette året på rad av anerkjente SkyTrax.
Yield, fyllingsgrad og setekilometer
Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).