SAS skulle etter planen ha mottatt to fly til sitt irske datterselskap Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) i løpet av de neste månedene, men pilotmangel gjør at flyene heller skal inn i flåten til det Skandinaviske selskapet, skriver Check-in.dk.
SAIL har nå mottatt syv fly, og planen har hele tiden vært at selskapet innen utgangen av 2018 skulle ha ni fly med Irsk registrering.
Nå er registreringspapirene endret for det åttende flyet endret, som for tiden er til testing i Hamburg, og flyet skal heller operere ut fra Stockholm.
Vi har endret rekkefølgen på leveransene fra Airbus, så de to neste neo-flyene blir levert til SAS Scandinavia, hvor vi kan utnytte dem best.
Miriam Skovfoged, Pressesjef i SAS Danmark.
Det betyr at ni av de 30 bestilte A320neo-flyene fortsatt skal fly for SAIL.
– Det er pilotmangel i hele Europa, og det her påvirket SAS Irland. Vi har ikke vært i stand til å rekruttere tilstrekkelig med piloter, skrev SAS i et internt notat for noen uker siden, ifølge bransjenettstedet.
Pilotmangel hos SAIL endrer Airbus A320neo disponering
- Antall fly: 30
- Antall seter: 174
- Maks. takeoff-vekt: 77 tonn
- Maks. last: 18 tonn
- Lengde: 37,6 m
- Vingespenn: 35,8 m
- Marsjfart: 840 km/t
- Rekkevidde: 4 600 km
- Bensinforbruk: 0,025 liter/sete km
- Motor: CFMLeap 1A