SAS og British Airways har inngått en såkalt «Interline Irregularity Agreement», hvilket i praksis betyr at det ved forsinkelser og kanselleringer blir mulig å ombooke passasjerer til det andre selskapet, samt ettersende bagasje.
Det skriver det danske bransjenettstedet Check-in.
De to flyselskapene, som holder til i hver sin allianse, henholdsvis Star Alliance og Oneworld, har ikke hatt noe formelt samarbeid side 2012, og tonen mellom de to har vært kald, ifølge nettstedet.
Bekrefter samarbeid
– Avtalen ble signert i begynnelsen av juni og vi har vært i dialog med British Airways siden i vår. Begge våre selskaper flyr ofte mellom Skandinavia og London og derfor kan vi få behov for å hjelpe hverandre ved driftsforstyrrelser, sier hun til nettstedet
Avtalen kommer beleilig for SAS, da det irske datterselskapet Scandinavian Airlines Ireland, med base på Heathrow har opplevd en del problemer med pilotmangel i sommer, og har sett seg nødt til å kansellere en rekke flyginger.
Om British Airways
British Airways er Storbritannias største flyselskap, og et av de største i Europa. Det er det flyselskapet som har flest flyvninger mellom det europeiske og amerikanske kontinent.
British Airways ble dannet i 1935 etter en fusjon av tre mindre flyselskaper. I 1939 ble det nasjonalisert sammen med et annet britisk flyselskap, «Imperial Airways», under navnet «British Overseas Airways Corporation (BOAC)». Det sto som navnet antyder, kun for flyvninger til oversjøiske destinasjoner.
British European Airways (BEA) stod for trafikken innenlands og i Europa. De to selskaper ble ikke slått sammen før 1972, og ble da gitt navnet British Airways. Det ble privatisert i 1987