Flyturen London-Oslo skulle ta to timer. Passasjerene i Norwegian-flyet ble holdt om bord i over ti. Nå kommer anklagene og kravene mot selskapet.
Aftenposten bringer onsdag kveld en artikkel om passasjerer som totalt tilbrakte 13-timer ombord et av selskapets fly mellom London Gatwick (LGW) den 10. august 2018. Nå vurderer passasjerene om å gå til felles søksmål mot Norwegian. Kravene kan komme på opptil NOK 50 000 i erstatning.
«Det meste av det som kunne gå galt, gikk galt.» erkjenner Norwegian i dag til Aftenposten.
Det er det neppe noen tvil om hos passasjerene på flight D82803 fra Gatwick, London til Oslo. Flyet og passasjerene skulle ha tatt av klokken 13 norsk tid, men ankom Oslo Lufthavn Gardermoen først klokken 02 natt til påfølgende dag.
13 timer forsinkelse
Rundt 60 av passasjerene kan komme til å kreve opptil 50.000 kroner per passasjer i erstatning etter flyopplevelsen.
Selskapet anklages for feilinformasjon og for unødvendig å holde passasjerene innestengt i kabinen
Passasjerene ber om både en beklagelse og en betydelig kompensasjon. Skjer ikke dette innen svarfristen på seks uker, vil de rette erstatningskrav på opptil 5.000 euro per passasjer via EU-organet som håndterer flypassasjerers rettigheter.
Kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian lover å ta brevet på alvor. Hun skriver i en epost til avisen at selskapet «har full forståelse for at passasjerene på denne flygingen hadde en dårlig opplevelse, og det beklager vi».
Videre viser hun til at «årsakene til at det ble som det ble, er mange og sammensatte, og dessverre gikk det meste som kunne gå galt, gikk galt.»
Gatwick stengte på grunn dårlig vær.