Emirates vil redusere antall ruter som opererer med nesten en tredjedel når en av Dubai International Airport sine to landingsbaner stenger for vedlikehold.
Rullebanen vil bli stengt i 45 dager fra midten av april. Det skal legges ny asfalt og nye lys skal monteres.
Det er ikke overraskende at rullebanen har behov for vedlikeholdsarbeider. Flyplassen håndterte i fjor 88,2 millioner passasjerer, 58,5 millioner av dem var alene ombord hos Emirates.
Dubais største flyplass er sentrum for både Emirates og FlyDubai, og en motor for Dubais økonomi, som er avhengig av turisme og reise.
Vedlikehold koster
En tilsvarende rullebane-stenging i 2014 kostet Emirates flyselskap en anslagsvis USD 722 millioner dollar.
Reduksjonen i fly vil bli oppnådd med en blanding av kanselleringer og drift av noen ruter sjeldnere enn normalt.
FlyDubai planlegger å flytte noen av sine ruter til en mindre flyplass i Dubai, mens vedlikehold pågår.
- I gjennomsnitt håndterer DXB 1.100 flybevegelser per døgn med hovedsakelig wide-body fly. Mens kontinuerlig vedlikehold av bane er planlagt på ukentlig basis, krever mer omfattende oppgraderinger en fullstendig nedleggelse av rullebanen.
- DXB sørlige rullebanen (12R-30L) nærmer seg slutten av designtiden og vil kreve fullstendig oppussing og erstatning av flyplassfeltbelysning og støtteinfrastruktur.
- Dubai Airport planlegger å lukke DXBs sørlige rullebane i en 45-dagers periode fra 16. april til 30. mai 2019, for å gjennomføre en omfattende oppgradering for å øke sikkerhets-, service- og kapasitetsnivå.
- Dubai Airports har gitt ytterligere forhåndsvarsel til alle flyselskapene for å planlegge for reduksjon av fly og planlegging.
- Flyselskaper vil bli bedt om å redusere driften deres på DXB i løpet av 45-dagersperioden på grunn av den betydelige kapasitetsreduksjonen som følge av enkeltbane-operasjoner.
- Når det gjelder flybevegelser, estimeres kapasitetsreduksjonen på dette punktet til ca 43% i løpet av 45-dagersperioden.
Pressebilder: Dubai airport