Flyselskap

SAS-sjefen er positiv til flypassasjeravgiften

SAS sjefen er positiv
SAS-sjefen Richard Gustafson er positiv til flypassasjeravgiften Pressefoto: SAS
SAS-sjef Rickard Gustafson vil ikke lenger protestere på flypassasjeravgiften, så lenge alle pengene brukes på biodrivstoff.

– Vi behøver en broløsning fram mot nullutslipp fra flybransjen, og biodrivstoff er helt nødvendig for å nå det målet. I dag er det altfor dyrt å kjøpe. Skal vi få i gang en stor produksjon av biodrivstoff i Skandinavia, trengs politiske insentiver, sier Gustafson til Dagens Næringsliv.

SAS sjefen er positiv

Under én prosent av drivstoffet som blir brukt på Oslo lufthavn er biodrivstoff, og det leveres av det britiske oljeselskapet BP, skriver avisen. Regjeringen har i høst varslet at flyselskapene skal tvinges til å bruke 0,5 prosent biodrivstoff innen 2020.

I årets statsbudsjett har regjeringen foreslått å redusere flypassasjeravgiften på reiser i Norge og Europa til 75 kroner per reise, men øker den til 200 kroner på reiser utenfor Europa.

Den omstridte flypassasjeravgiften ble vedtatt på Stortinget desember 2015 og ble innført 1. juni 2016.

Grønn luftfart

Widerøe vurderer at det mest sannsynlige elfly-alternativet er et 19-seters fly sertifisert i commuter-klassen, men er åpen for de fleste alternative konfigurasjoner mellom 19 og 50 seter for kortbanenettet. Widerøes ideelle størrelse vil være mellom 40 og 50 seter. Flyet skal ha en rekkevidde på mellom 250 og 300 km for å fungere effektivt med Widerøes driftsmodell.

Avinor er godt i gang

Avinor har hatt et engasjement innen biodrivstoff i flere år. De første flygningene med jet bio-drivstoff i Norge ble gjennomført i november 2014. Og i januar 2016 ble Oslo lufthavn, i samarbeid med AirBP, SkyNRG, Lufthansa Group, KLM og SAS, verdens første internasjonale lufthavn som kan levere biodrivstoff til alle flyselskap som tanker der. Første leveranse av biodrivstoff var laget av olje fra Camelina-planten, som ble dyrket i EU-prosjektet ITAKA i Spania. I fjerde kvartal 2016 ble ny leveranse av biodrivstoff mottatt fra AltAir i California. Dette drivstoffet var laget av brukt frityrolje (Used Cooking Oil – UCO).

Til kjøretøyene benyttes det også avansert biodiesel (HVO). Oslo lufthavn startet i 2015 testing på tunge kjøretøy. Disse ble utvidet i 2016. Samme år etablerte Avinor en rammeavtale for kjøp av andre generasjon biodiesel. Biodrivstoffet oppfyller kriterier om bærekraft og er garantert uten palmeolje eller palmeoljeprodukter. I 2016 startet også Trondheim lufthavn innfasing av biodiesel på et utvalg kjøretøy. Bergen lufthavn anskaffet en egen tank for biodiesel i 2016, og skal fase inn bærekraftig biodiesel i 2017.

%d bloggere liker dette: