Forrige måned lanserte Singapore Airlines verdens lengste rute mellom Singapore og New Yorks Newark Liberty International Airport.
Flyselskapet befinner seg for tiden midt i nye flyleveranser, med A350-900ULR spillerens midtpunkt. Selv om dette kan få flyselskapet til å virke som om det er midt i rask ekspansjon, kan en rekke faktorer bestemme flyselskapets fremtid. Faktisk fører det oss til spørsmålet «Hvor mye mer kan Singapore Airlines vokse?»
Ultra Long Haul Competition
Singapore Airlines var lanserings kunden for Airbus A350-900ULR. Denne spesial-modifiserte versjonen av A350-900 er designet for å frakte passasjerer den ultimate lange avstanden (ULR). Som sådan ligger ruten mellom Singapore og New York. Ruten er planlagt å ta rundt 18 timer, noe som gjør den til verdens lengste planlagte kommersielle flytur. Dette kan være i fare hvis Qantas kommer seg, men. Qantas, den australske flaggskipet, er fast bestemt på å starte non stop-rute mellom London og Sydney innen de neste 5 årene.
Qantas ser for tiden på både Boeing og Airbus for å forbedre utvalget av henholdsvis B777x og A350-ULR. For tiden faller rekkevidden av A350-ULR bare sjenert av trygt operative fly til Sydney. Imidlertid driver Qantas non-stop flyreiser fra London til Perth ved hjelp av B787. Singapores A350-ULR har to klasser. Premium Economy og Business. Qantas vil sannsynligvis ha en lignende konfigurasjon som Singapore. Qantas fortalte nylig at de hadde droppet kravet til en 4-klasse kabiner for flyet.
Mens en rettferdig få passasjerer kan bruke Singapore Airlines for å hoppe over til Sydney, er det usannsynlig at direktefly vil påvirke dem alvorlig. Hovedårsaken til dette er at i motsetning til at selskapene basert i Gulfen som har mellomlandinger i Qatar og UAE er dette ikke Singapores hovedfokus.
A350-900 Begrenset suksess
I tillegg til den potensielle utfordringen med flere flytransport med langdistanse, har Singapore Airlines også å gjøre med en krise med plass på A350-900. Singapore Airlines har bestilt 7 av ULR-utgaven av flyet. Ifølge Reuters, en senior executive fortalt om passasjerbelastninger på A350-900ULR. Flyet har en toklasses oppløsning på 67 forretningsklasse seter og 94 premium økonomi seter. Mens Singapore Airlines ikke har hatt noe problem å selge business class-billetter på den den lange 18-timers flyten fra Singapore til Newark, kan ikke det samme sies om premium økonomien.
Ifølge Reuters viser data fra reiselivsbransjen at tidsfølsomme forretningsreisende vil betale en 20% premium for den ultra flyvninger. Dette kan være grunnen til at Business-segmentet ikke har noen problemer med billettsalget, men passasjerer synes ikke å være like interessert i å sitte i et stort økonomiklasse sete i 18 timer.
Ved en medie briefing Singapores Commercial Executive Vice President, Man Swee Wah, fortalt om behovet ytterligere presse premium økonomien. «Jeg tror vi må fortsette å stimulere og oppmuntre markedet til å vurdere dette produktet. I utgangspunktet med veldig attraktiv prising, men etter hvert tror jeg folk vil se at selv til priser som vi tilbyr, er det et godt produkt å kjøpe fordi det er et veldig langt fly «.
Resultatet stuper….
På tirsdag rapporterte Singapore Airlines en 81% nedgang i selskapets resultat, delvis på grunn av den stigende olje prisen. Hvis flyselskapets ekspansjon til USA med nye ruter som Singapore til Seattle, går ikke til plan, kan dette ødelegge flyselskapets fremtidige ekspansjon. Mens det ikke er tvil om at flyselskapet vil fortsette å vokse i fremtiden, er det uklart om det vil bli en stor utvidelse i nær fremtid.