Flyselskap

British Airways kan bli et spansk flyselskap

Charleston spansk flyselskap British Airways

British Airways blir et spansk flyselskap dersom Brexit avtalen ikke blir godkjent.

IAG er angivelig i samtaler med den spanske regjeringen for å lage en beredskapsplan i tilfelle en ikke-Brexit avtale faller på plass. Denne uken er et 585-siders dokument som beskriver den foreslåtte endringen av splittelsen fra EU, men IAG planlegger en ikke-avtale Brexit. Som sådan har flyselskapets morselskap som eier det spanske flyselskapet, Iberia, tenkt å bevise at det kvalifiserer som et spansk selskap.

Engelsk eller spansk?

Mens det første man tenker på når en hører IAG er Storbritannia, men man kan argumentere for at eiergruppen er spansk. Sammen med British Airways eier IAG også det irske flyselskapet Aer Lingus, og de spanske selskapene Iberia, og lavprisflyselskapet Vueling, samt det nye lavprisselskapet LEVEL. Nå er IAGs hovedkontor lokalisert i London. Imidlertid er IAG et spansk registrert selskap. Faktisk er det hva gruppen bruker for å forhandle status som et EU-land.

IAG spansk flyselskap British Airways
IAG-gruppen eier også de spanske flyselskapene Iberia og Vueling. Foto: IAG-gruppen

EUs regelverk fastsetter at et flyselskap må være minst 50 prosent eid og kontrollert av EU-statsborgere for å bli klassifisert som et EU-selskap. Ryanair mener at IAG ikke kunne overleve Brexit i sin nåværende form. Ryanair, den irske lavprisgiganten, drives av irske fly under et irsk operatørsertifikat. Til tross for dette er flyselskapets hovedbase ved London Stansted (STN). I kontrast har det engelske flyselskapet EasyJet opprettet en europeisk enhet som heter EasyJet Europe. Selskapet har flyttet nesten halvparten av flyet til dette østerrikske baserte flyselskapet.

IAG sikre på løsning

IAG er ganske sikker på at ingenting vil forandres over natten etter Brexit. Mens mange har sagt at fly vil bli satt på bakken over natten, er IAG uenig. Flyselskapsgruppen har tidligere fortalt The Guardian:

«Vi er sikre på at en omfattende luftfartsavtale mellom EU og Storbritannia vil bli landet. Det er i Storbritannia og EUs interesser å ha en fullt liberalisert luftfartsavtale. Luftfarts liberalisering har vært en stor suksesshistorie over hele Europa. Det kommer 1 milliard kunder til gode hvert år og skaper et stort antall jobber på tvers av kontinentet. Selv om det ikke er en Brexit-avtale, har både EU og Storbritannia sagt at de vil inngå en avtale som gjør at flyene kan fortsette. «

Storbritannias utmeldelse fra Den europeiske union (uformelt omtalt som brexit, et teleskopord av britisk exit) er ventet å finne sted den 29. mars 2019 kl. 23 britisk tid. Bakgrunnen for utmeldelsen er den britiske folkeavstemningen om medlemskapet som ble avholdt den 23. juni 2016, hvor 51,89 % av velgerne stemte for å forlate EU, mens 48,11 % stemte for å forbli i EU.

Det har angivelig ikke vært samtaler så langt om et ikke-Brexit-utfall, ifølge Transport Secretary (Samferdselsminister) Chris Grayling. Med cirka 131 dager til Brexit-datoen (29 mars 2019), må samtalene  begynne raskere enn senere for at dette skal fungere. Det har ennå avklart om Storbritannia vil godta denne ukens Brexit-avtale. Det første svaret fra britiske ministre syntes å være stort sett blandet uten klare flertall. Ifølge en Sky News-undersøkelse publisert på fredag, mener 55% av britene nå at det bør være en ny folkeavstemning om Brexit. I tillegg mener 54% at Storbritannia ikke lenger bør forlate EU.