Flyselskap

Air France reduserer Airbus A380 flåten med 50%

hos Air France Air France reduserer

Den nye direktøren i flyselskapet Air France, Benjamin Smith, har avslørt at selskapet vil redusere sin flåte av Airbus A380 med opptil 50%!

De radikale nyhetene kommer fra flyselskapet som har slitt med streikende piloter og fallende fortjeneste. Selskapet mistet 81% av omsetningen i første kvartal 2018 på grunn av forsinkelser!

Hva er problemet med Air France Airbus A380s?

Air France driver for tiden en flåte bestående av 10 A380. Til sammenligning flyr Emirates over 100 A380s, med en gjennomsnittsalder på 7,8 år.

Flyene til Air France har ganske utdaterte kabiner. Hvor gammel er de egentlig ? I selskapets Business class har setene ikke engang Lie-flat seter … en dødssynd i denne bransjen.

Air France A380 er for tiden konfigurert med fire klasser, Økonomi, Premium økonomi, Business og First.

Air France B787- Business Class

Flyselskapet har lenge hatt planer å oppdatere seter og interiør siden 2014. Men prosjektet har blitt møtt med forsinkelse etter forsinkelse. Og du kan forestille deg, det totale arealet ombord på en A380 med inntil 400 seter er en kostbar affære. Oppussingen er nå utsatt til 2020 og vil bli utstyrt med setene fra Air France’s Boeing 787 flåte (Ikke fra den faktiske flåten åpenbart, men fra samme designer).

Men ikke alle A380 har vært heldige nok til å få ansiktsløftning, 5 av flyene blir pensjonert eller hugget opp.

Air France reduserer flåten med 50%

Dette kan høres ekstremt ut i begynnelsen, men disse fem A380ene er faktisk innleid, og ikke eiet av Air France. Dermed vil de kunne la leieavtalen utløpe (de to første utløper i slutten av dette året) og ikke fornye dem.

 


Flyselskapet hadde opprinnelig ytterligere bestilling på 2 A380. Selskapet valgte å konvertere ordren til nyere A350-1000 når det var klart at det ville være det mer fleksible og lønnsomme fly. Det ryktes også at ledelsen i flyselskapet alltid har angret på investeringen i A380, som er kjent i bransjen som lite drivstoffeffektiv (i motsetning til A350 og Boeing 787 Dreamliner) og vanskelig å fylle opp til full kapasitet.

«Flyet floppet på å være økonomisk på rutene til Singapore og Beijing, hvor Air France måtte gå tilbake til Boeing 777. Fortiden benytter flyselskapet flyet på rutene til  Abidjan, Johannesburg, Los Angeles, New York (JFK), San Francisco, Washington Dulles, Mexico City og Shanghai.»