Flyselskap

TAP Air Portugal får det første A330-900neo-flyet

første A330neo A330-900neo

Airbus klargjør det første A330-900 for levering til lanseringskunden TAP Air Portugal, med leveranse satt til 26. november 2018.

TAP Air Portugal er lanseringskunden for A330-900neo. Det første flyet skulle leveres til TAP tidligere i år, men forsinkelser i produksjonslinjen gjorde at planene ble trukket tilbake. Også forsinkelser hos motor-leverandøren Rolls-Royce Trent 7000-motorer har fått del skyld for forsinkelsene.

Europeisk sertifisering av Airbus A330-900neo ble sikret i september, men den er ennå ikke flytypen godkjent av US Federal Aviation Administration (FAA). Airbus har oppgitt at de forventer at dette skal skje innen utgangen av året.

Den første av mange

Airbus avslørte tidligere denne måneden at de har 23 A330neos i slutt-montering for leveranse til kunder. Som konkurrenten til Boeing 787, venter industrien på å få lagt hendene på dette wide-body flyet, for å se om ytelsen lever opp i virkeligheten, så vel som på tegnebrettet.

A330-900neo Tap Air Portugal

a330neo

Spesifikasjonene for A330-900neo ser ganske imponerende ut på tegningene. Airbus har lovet 14% bedre drivstofføkonomi per sete.  Flyet ble lansert på Farnborough Airshow i juli 2014, men tre og et halvt år gikk før A330-900 fløy for første gang i oktober 2017. Flyet forlot maleverkstedet i desember 2016, men fikk først motorer i juni 2017.

Den første TAP Air Portugal A330-900 gjorde sin prøveflyvning den 15. mai 2018 og startet den endelige sertifiseringen den 18. juni. Ferdig produktet ble vist på Farnborough Air Show i juli i år.

Den første TAP A330-900 ble vist på Farnborough Air Show i sommer. Så langt er det 234 ordrer for A330-900neo, med den største enkelt ordren på 66 fly av lavpris-aktøren AirAsia X. Delta Air Lines, Iran Air og Air Lease Corporation har over 20 fly i bestilling hver. Andre kunder er Garuda Indonesia, Air Senegal og et par andre leasingselskaper.

Totalt skal TAP Air Portugal ha 10 av A330-900 modellen levert. Selskapet har tidligere uttalt at de håper på å få minst tre av dem før årets slutt. Det holder trolig ikke vann.

 

Hva kan vi forvente av TAP A330-900neo?

TAP blir det første flyselskapet som viser Airspace-kabinen. TAP vil operere en to-klasse kabin, med Business (TAP Executive Class) og Økonomiklasse, med totalt 298 seter.

I TAP Executive Class vil det være en 1-2-1 layout, ved hjelp av Recaro CL6710 seter med direkte adgang til midtgangen for alle. Det er samme sete som du finner på El Al Dreamliners.

TAP Business Class på A330-900 ser ut til å være romslig, med store IFE (underholdnings-skjermer). I Økonomi-klasse er det en 2-4-2 layout, også ved hjelp av Recaro utformede seter. Det finnes ingen Premium-økonomiklasse som produkt, men det er ekstra benplass for benplass for ekstra komfort i flyet. Standard sitteplasser tilbyr 31 tommer av tonehøyde, mens de fremste radene har 34 tommer.

Hvert sete har Panasonic Avionics IFE, et strømuttak og en USB-kontakt.

TAP Air Portugal økonomiklasse

Slimline økonomi sitteplasser gir så mye benplass som mulig, samtidig som de klemmer inn mange seter. TAP har sagt at de planlegger å tilby Ku-band Wi-Fi på hele A330neo-flåten, noe som vil gi tilkobling gjennom hele flyturen. Andre bemerkelsesverdige attributter inkluderer større enn gjennomsnittlige toaletter og romslige bakker, samt de trendy LED-kabinelysene med justerbare fargetoner.