Det var en varm morgen mot slutten av september i 1960, at bakdøren til en Gulf Aviation de Haviland Heron ble åpnet for å slippe ut en strøm av trette passasjerer. Navnet på den første passasjeren som satt sine ben på Dubai International Airport har bokstavelig rent ut i sanden. Men nesten 60 år senere har flyplassen tatt i mot sin passasjer nummer 1 milliard.
Den gang var befolkningen i Dubai rundt 88.000. Det lille firemotors flyet som gjennomførte den første landingen, hadde vanligvis rundt 14 passasjerer og et mannskap på to. De første passasjerene må kunne tilgis hvis de ble en smulet forvirret da de gikk av flyet: foran dem var en stor, moderne betongterminal, en brannstasjon og et vindtårn. Og utover det? Ingenting så langt øyet kunne se, men ørkenen. Rullebanen var laget av pakket sand, identifisert av lys innebygd i bakken. For å transportere passasjerene til Dubai, flere kilometer unna, ventet en flåte Land Rovers. Det var det eneste kjøretøyet som var robust nok til å takle terrenget mellom byen og flyplassen.
Flyplassen ble forvaltet av et stab på mindre enn et dusin, hovedsakelig fra Europa, men med noen lokale ansatte. Et av de daglige gjøremålene for de ansatte var å jage bort flokker av ville esler før landing og take-off. Flyplassen hadde nemlig ikke noen inngjerding.
Sharjah trafikk til Dubai
Etter sin beskjedne oppstart ble Dubai Airport en del av en ambisiøs plan for å utvikle emiratet Dubai og forbinde det omverdenen. Det var jo andre flyplasser i området som ble kalt Traktatstatene. Abu Dhabis rullebane var enda mer provisorisk, og flyplassen i Sharjah, som i 1930-årene hadde vært brukt av Imperial Airlines for teknisk landing på ruten mellom London og India, var på dette tidspunktet blitt utleid til Royal Air Force som base.
Sheikh Rashid bin Saeed Al Maktoum, den daværende hersker i Dubai, hadde allerede planer om utvidelse. På 1930-tallet hadde faren hans, Sheikh Saeed, signert en Open Skies avtale med britene slik at fly-båt ruter til Karachi (Pakistan) kunne lande i bukta. Med en skikkelig flyplass aktet Sheikh Rashid å bygge videre på dette. Under de tidlige dagene var det uvanlig å se mer enn to fly på bakken samtidig. Kuwait Airways fløy en Vickers Viscount som hadde videre forbindelse til Europa, og Middel East Airlines (MEA) fløy sporadiske charter-ruter til emiratet.
Dubai Airport på 1960 og 1970 tallet
Ved utgangen av 1961 hadde 10.000 passasjerer og 772 rutefly brukt den nye flyplassen. Den ble gitt identifikasjonskoden DXB fordi DUB allerede var tatt av Dublin i Irland. X er den universelle bokstaven som anvendes forl å lage koder om til standard tre bokstaver forkortelser. I 1965 erstattet en asfaltbanebane den gamle rullebanen av komprimert sand. Videre utvidelse, inkludert en ny terminal og forbedrede navigasjonssystemer, tillot Dubai å ønske velkommen den nye Boeing 747 og til og med den supersoniske Concorde i begynnelsen av 1970-tallet.
Men det var på 1980-tallet som så flyplassen riktig anta modellen som har gjort det til en slik suksess. Asiatiske flyselskaper som fløy til Europa, inkludert Cathay Pacific og Singapore Airlines, trengte en teknisk- og etterfylling av drivstoff. og Midtøsten, og nærmere bestemt Dubai, var det ideelle reisemål.
Etablering av Emirates
I 1984 ble en andre rullebanen åpnet, og Emirates Airlines så dagnes lys. Selskapet ble etablert i mai 1985 av emiratet Dubais regjering og begynte flyvninger den 25. oktober 1985 med flyvninger til Bombay, Delhi og Karachi. Europeiske destinasjoner kom i juli 1987 og Det fjerne østen i juni 1990. Emiratene skaffet seg en 40 % aksjepost og Management-kontrakt med Air Lanka 1. april 1998, nå kjent som Sri Lankan Airlines. Emirates SkyCargo er en underavdeling av Emirates.
Dubai International Airport så passasjertall passere ni millioner i året i 1998, og i 2002 hadde tallet doblet. Flyplassen passerte Londons Heathrow som den travleste flyplassen i verden av internasjonale passasjerantall – selv om Heathrow fortsatt håndterer flere fly bevegelser i 2014 og er for tiden på vei til å passere 90 millioner reisende til året neste år.
DXB må nå se langt utover den første milliard passasjeren hvis den skal holde nummer én posisjon. Flyplassen er avgjørende for emiratets økonomiske ve og vel – ved noen anslag sies det at 37 prosent av Dubais økonomi stammer fra flyplassen, og andre byer ser på Dubais suksess.
Men som en i ledelsen beskrev Dubai International, er det «Europas mest østlige knutepunkt og Asias mest vestlige knutepunkt», noe som betyr at det arbeides kontinuerlig for å opprettholde sin status.
Bilder: Dubai Airports