Boeing 777X er den neste generasjonen av fly som er under utvikling hos Boeing fabrikken. Flyet skal bli modellen med mest moderne ytelse, drivstoffbesparende fremskritt til den verdensberømte Boeing 777-serien.
Men hvor vellykket har forhåndsordrene vært så langt? For et fly som ennå ikke har utført sine første test flyvning, står flyselskapene i kø for å legge inn bestillinger eller avventer de?
Det vil bli lansert to versjoner av 777x, -8-versjonen med lavere setekapasitet, men lengre rekkevidde og -9-versjon, med høyere setekapasitet, og kortere rekkevidde. I den konfigurasjon med høyest setekapasitet vil maskinen kunne ha plass til rundt 414 passasjerer i to klasser (slik Lufthansa planlegger).
Emirates har bestilt 150 Boeing 777X
Emirates er foreløpig største kunde av Boeing 777X. Fremtidige leveranser vil bestå av Boeing 777-8 og 777-9, og understreker nok en gang flyselskapets målrettede arbeid for en moderne flåte. Se intervjuet av Sir Tim Clark om hvorfor «han» kjøpte 150 777X.
Design av 777X
I konstruksjonsplanene for Boeing 777X inngår utforming av kabinen med detaljer som opprinnelig ble introdusert med Boeing 787 Dreamliner. Disse inkluderer større vinduer enn i tidligere kommersielle fly, økt kabin-trykk tilsvarende lufttrykket ved 1 800 meters (6 000 fot) høyde, større takhøyde og høyere luftfuktighet. Strukturelle endringer av det opprinnelige 777-flyskroget er nødvendig for å muliggjøre implementering av disse design forbedringene samt større kabinbredde. Det er planlagt at 777X skal utstyres med innfellbare, winglets slik at det kan parkeres på samme størrelseskategori som dagens 777-maskiner.
Disse har bestilt Boeing 777X
Land | Flyselskap | -8X | -9X | Totalt |
Japan | All Nippon Airways | 0 | 20 | 20 |
Qatar | Qatar Airways | 10 | 50 | 60 |
UAE | Emirates | 35 | 115 | 150 |
Hongkong | Cathay Pacific | 0 | 21 | 21 |
Tyskland | Lufthansa | 0 | 20 | 20 |
UAE | Etihad | 8 | 17 | 25 |
Totalt | 53 | 243 | 296 |
Modeller av Boeing 777X
777-8X ligger lengdemessig mellom 777-200ER og 777-300ER, er utrustet med seteplass til om lag 350 passasjerer i en konfigurasjon med tre klasser og har en rekkevidde på 9 300 nautiske mil (17 200 kilometer) eller mer. Denne varianten er ment å erstatte 777-200LR og vil være en direkte konkurrent til Airbus A350-1000. Den innvendige kabinbredden er økt fra 5,87 meter i de tidligere 777-modellene til 5,97 meter i 777-8X. Dette vil gjøre det mulig å innrede kabinen med ti seter i bredden på økonomiklasse, med 46 centimeter (18 tommer) brede seter.
777-9X er en ytterligere strukket variant med setekapasitet for over 400 passasjerer i en konfigurasjon med tre klasser og en rekkevidde på mer enn 8 200 nautiske mil (15 200 kilometer). Boeing hevder at den «ikke vil ha noen konkurrent i sitt markedssegment». 777-9X skal etter planen settes i produksjon i 2017 og komme i kommersiell drift i 2020. 777-9X har samme innvendige kabinbredde som 777-8X (5,97 meter), med ti seter i bredden på økonomiklasse og med opptil 46 centimeter (18 tommer) brede seter.
Kilde: Boeing // wikipedia