SAS kunngjorde tidligere at selskapet har besluttet seg for å leie inn 3 A321 LR for å dekke sin videre langdistanse ekspansjon. Hva blir selskapets nye destinasjoner ?
SAS som allerede er i full gang med en massiv utskiftning og oppgradering av sin flyflåte, vokser nå med en helt ny type fly. Og det er god nyhet for både passasjerene i de tradisjonelle, store flyplassene i Danmark, Norge og Sverige – men også for passasjerer ved de mindre flyplassene i Skandinavia.
Styret i SAS vedtok denne uken at selskapet skal gå til anskaffelse av Airbus A321LR (Long Range). Flyet er en ny og modifisert versjon av A321-flyet som SAS og mange andre flyselskaper allerede har i flåtene sine. Det er gjort endringer i motor, interiør og lagt til mer kapasitet på drivstofftankene, slik at flyet når over Atlanterhavet med god margin.
Flytypen er ikke ulik det Boeing har gjort med sine 737MAX, men A321LR har lengre rekkevidde. Begge flyene har tatt i bruk det siste innen motorteknologi, og har dermed lavere forbruk og utslipp enn tidligere versjoner av flyene, noe som sparer kostnader for flyselskapene.
Hittil har SAS brukt langdistansefly av typen Airbus A330 / A340 på de interkontinentale rutene. I november 2019 forventes selskapet å motta sin første leveranse av totalt åtte nye Airbus A350-900 XWB. I et stort intervju med Svenska Dagbladet i oktober 2018 ble Rickard Gustafsson spurt om hvor A350 skulle settes i trafikk.
Hvis drivstoffprisen forblir lave, kan vi beholde noen av våre gamle planer. Da kan vi kanskje begynne å fly med A350 til rene fritids destinasjoner som Sør-Afrika eller Cancun.
Rickard Gustafsson i intervju med SvD Näringsliv (krever innlogging).
Nye fly – nye destinasjoner
SAS har allerede satt navn på noen av de nåværende og nye destinasjonene som kan være aktuelle for A321LR-flyet. I Nord-Amerika er det New York, Boston, Washington, D.C., Montreal og Toronto. Det nye flyet kan både nå viktige markeder langs østkysten av USA, i tillegg til destinasjoner i Canada, Midtøsten og India, påpeker SAS i en pressemelding.
I Midtøsten og Afrika kan det være Dubai, Addis Abeba (Etiopia), Entebbe (Uganda) og Sal i Cape Verde Islands. I tillegg har SAS også nevnt Dubai med Islamabad og Lahore i Pakistan, samt New Delhi og Mumbai i India.
– A321LR er et mindre fly, og det gir SAS mulighet til å fylle flyene på nye ruter. Det kan for eksempel være nye destinasjoner på mindre markeder eller eksisterende destinasjoner fra mindre byer, skriver SAS.
På hvilke ruter tror du SAS vil benytte sine nye fly ?
Bytte flytype på kveldsflyet CPH – JFK fra A330 til A321LR. Flytte over og få tilbake OSL -EWR med A330 på heltid.
Marius Moen veldig god idè. Vi driver dessverre ikke planleggingen for SK 😉 – nå på vinteren hadde en «ukedag» eller to med MIA vært en OK change.
Madeira hele året og Budapest på sommeren
OSL-ORD
Tilbake til eieren.
Oslo-Orlando 😎
Dette er en artikkel fra 2019🤦🏻♂️
Erik Kollstrøm helt korrekt. Det var hva vi nerdet med da meldingen om ny fly-type kom. Lenge før COVID-19, og før «The flying dutchman» overtok CEO rollen i selskapet
Smalt lokalfly til langdistanseruter viste seg å ikke være så populært.
Nils Nordman Fungerer helt utmerket med 321LR. Ikke flyene men rutene som var problemet.
BGO- EWR v.v.(sommer)