I midten av desember 2018 gjorde en fabrikksny Norwegian Boeing 737 MAX 8 kanskje den mest kostbare og komplekse diversion- / sikkerhetslandingen et vestlig flyselskap kunne gjøre. Nemlig ved å lande en ødelagt, splitter ny, amerikansk produsert Boeing maskin … i den sanksjons rammede islamske republikken Iran. Her begynner Norwegians mareritt.
I begynnelsen av november (2018) ble det kjent at Norwegian bidro til årets Børli-jubileum ved å la et bilde av dikteren pryde halen på selskapets nyeste fly. Det var tidligere finansminister og avtroppende fylkesmann i Hedmark, Sigbjørn Johnsen, som foreslo den norske lyrikeren som halehelt hos Norwegian.
Vi er glade for at Hans Børli blir halehelt på Norwegians nye fly. Det blir litt symbolsk, vi opplever at Børli har nådd nye høyder i løpet av jubileumsåret.
Like etter avgang fikk Boeing 737-flyet motortrøbbel, og pilotene valgte straks å slå av den ene motoren i vanlig flyhøyde. Deretter foretok de en sikkerhetslanding på nærmeste flyplass. 180 passasjerer og seks besetningsmedlemmer landet en halvtime senere trygt i Shiraz i Iran, og ble sendt videre med et annet fly neste dag.
Over en halv milliard kroner
Hans Børli-flyet gikk det verre med. Det strandede flyet må ha reservedeler fra fabrikken nord for Seattle, men det hindres som følge av at USA nylig gjeninnførte sanksjoner mot Iran. Flyet, som har en innkjøpspris på mellom 500 og 600 millioner kroner, er satt ut av spill på grunn av en oljelekkasje.
I likhet med flere nye kommersielle fly (feks. Dreamliner) har Boeings 737 MAX inntreden på markedet vært langt fra enkel. Et Boeing 737 MAX styrtet i sjøen i Indonesia hvor 189 mennesker mistet livet.På en Norwegian rute mellom Dubai og Oslo fikk besetningen på den to måneder gamle Boeing 737 MAX 8 en indikatorfeil for motorolje på motor nr. 1. Det medførte at en motoren ble slått av , og en sikkerhetslanding ned til nærmeste flyplass ble foretatt. Det var Shiraz International – som ligger i sør Iran.
Vi jobber med å få det hjem, det tar dessverre noe lengre tid enn forventet, på grunn av papirarbeid. Lasse Sandaker-Nielsen i en e-post til E24.no.
Imidlertid står Norwegian ovenfor mer enn et langt vente-spill enn bare ukjente «iranske prosedyrer». For å kunne utføre de nødvendige reparasjonene, og for å få 737MAX på vingene fra Iran, venter Norwegian nå på USAs Finansdepartement for OFAC-lisenser som gir tillatelser til lovlig eksport/import av reservedeler og teknikere til Iran.
I årevis har vestlige sanksjoner begrenset Irans evne til å kjøpe nye passasjerfly. Amerikanske sanksjoner har til nå gjenlatt alle Irans 14 registrerte kommersielle flyselskaper som opererer aldrende, dårlig vedlikeholdte flåter med passasjerfly.
Iranske flyselskap har kun vært i stand til å benytte fly de hadde kjøpt før restriksjonene, med unntak av noen få Airbus- og ATR-fly. Disse ble levert i perioden mens president Obamas «løftet» sanksjonene mot Iran, før president Trumps gjeninnføring av like.