Norges svenske datterselskap Norwegian Air Sweden (NSE) har fått tillatelse fra det amerikanske transportdepartementet (DOT) til å fly til og fra USA. Tillatelsen er et første skritt mot å starte langdistansefly med Norwegians svenske selskap – både vest og øst.
I november annonserte Norsk at selskapet hadde mottatt operativ operativ lisens fra Transportstyrelsen, et svensk luftfartssertifikat (Air Operator Certificate). Det svenske selskapet Norwegian Air Sweden (NSE) gir Norwegian et enda sterkere fotfeste i EU. Det bidrar også til flere muligheter for økt tilgjengelighet i Sverige og økte trafikkrettigheter til USA og Asia.
Siden det amerikanske transport departementet nå har gitt Norwegian svenske selskap rettigheter til å fly til USA, fortsetter planleggingen av hvilke ruter som skal drives med den svenske operasjonen.
Norwegians svenske selskap
– Vi er glade for å få en amerikansk tillatelse, selv om det svenske selskapet skal kunne fly til USA. Nå fortsetter arbeidet med å planlegge hvilke linjer som skal drives med det svenske selskapet, og vi ser både vest og øst. Utvidede trafikkrettigheter drar hele Skandinavia i form av mer direkte ruter, noe som igjen fører til at flere turister og flere arbeidsplasser blir opprettet, sier norsk direktør Bjørn Kjos.
– Arlanda-rådet, som ble dannet av regjeringen, har til hensikt å gjøre Arlanda til Nordens ledende store flyplass. Vi kan og ønsker å bidra til dette målet – også på en bærekraftig måte med en av verdens yngste og mest brensleffektive flyflåter. Men flyskatt gjør det vanskeligere enn å forenkle muligheten for flyselskapene til å bidra til reduserte utslipp, fortsetter Kjos.